Ekspert: Kun 250 meter mellem to hurtigfærger i rum sø er ekstremt tæt

Ekspert: Kun 250 meter mellem to hurtigfærger i rum sø er ekstremt tæt
Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 11. FEB 2021 • 19:47
| ABONNENT
11. FEB 2021 • 19:47

SØFART

250 meter.

Så tæt var Express 1 og Express 2 på hinanden, da de umiddelbart efter midnat natten mellem den 4. og 5. juli 2020 var på kollisionskurs mellem Ystad og Rønne i den såkaldte near miss-hændelse, hvor de to færger ved nogle dramatiske undvigemanøvrer dog undgik at påsejle hinanden.

Ifølge Søfartsstyrelsens første rapport om sagen angav en overstyrmand på Express 2, at vejret hele dagen havde været med hård kuling fra sydvestlig og vestsydvestlig retning, og bølgehøjden var på mellem to og to og en halv meter. Der var regnbyger i området med vekslende sigtbarhed.

Express 2 var sejlet ud fra Rønne og havde øget farten til cirka 35 knob, hvilket betyder, at hvis Express 1, som sejlede fra Ystad mod Rønne, sejlede med samme hastighed, ville de to færger tilsammen tilbagelægge de 250 meter på knapt syv sekunder, hvorefter de med kurs mod hinanden risikerede at kollidere.

Det er dog et tænkt eksempel, eftersom færgerne formentlig var tættest på hinanden, mens de var i færd med at foretage deres undvigemanøvrer og altså ikke sejlede med 35 knob, hvilket svarer til knapt 65 km/t.

Ikke desto mindre er en afstand på 250 meter mellem to store hurtigfærger på åbent hav meget lille, påpeger Jan Askholm, som er studierektor på Simac (Svendborg International Maritime Academy).

– 250 meter i rum sø er ekstremt tæt, siger han.

– Især når vi taler om hurtigfærger, som sejler så hurtigt, som de gør. Det er meget, meget tæt, og det er jo også den oplevelse, passagererne har haft. Typisk vil man tale om, at to skibe i åbent farvand skal holde en afstand på mere end en halv sømil, som svarer til cirka 900 meter, men det kan variere, og der er ikke faste regler for det. Det er noget, rederierne selv skal forholde sig til, og de har nedskrevne regler for, hvor tæt deres skibe må komme på hinanden.

Ligeledes er der faste sikkerhedsprocedurer for de enkelte skibe i form af beredskabsplaner, som er godkendt af Søfartsstyrelsen, oplyser han.

– Og de planer træner man med jævne mellemrum, ikke mindst når der er tale om passagerskibe med skiftende besætninger, siger Jan Askholm.