Leder: Helt nødvendig læring hos Søfartsstyrelsen efter Molslinjens næsten-kollision

Leder: Helt nødvendig læring hos Søfartsstyrelsen efter Molslinjens næsten-kollision
Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 12. FEB 2021 • 07:34
Af:
Øjvind Hesselager
| ABONNENT
12. FEB 2021 • 07:34

LEDER

Det er op til læserne selv, om I vil glædes eller græmmes. Men den ekspert, Bornholms Tidende har konsulteret i udredningen af næsten-sammenstødet mellem Express 1 og Express 2 ved midnatstid natten mellem lørdag den 4. juli og søndag den 5. juli 2020, vælger at se positivt på tingene. Vi kan være trygge nu.


Sagen er den, at Søfartsstyrelsen på grund af avisens arbejde nu grundlæggende har forbedret den måde, styrelsen vurderer uheld til søs.


Problemet, som i dag er udbedret, er, at Søfartsstyrelsen i første omgang og på et forkert grundlag frifandt Molslinjen for at have overtrådt søvejsreglerne, da Express 1 og Express 2 kom meget tæt på hinanden.


I september 2020 nåede Søfartsstyrelsen frem til, at der ganske vist var tale om en near miss – altså en tæt på-hændelse – men at der ikke var tale om en overtrædelse af ”søvejsreglerne som sådan".


 

"Forløbet har medført, at vi har set på vores interne procedurer for behandling af hændelser til søs.”

 

Men hvordan kan to færger, komme så tæt på hinanden, at der er tale om near miss, uden at reglerne er overtrådt?


På baggrund af den undren bad Bornholms Tidende om aktindsigt i Søfartsstyrelsens rapport. Og på baggrund af rapporten konkluderede den erfarne underviser i søvejsreglerne, Jan Askholm, at manøvrerne var i modstrid med denne regel:


"Enhver kurs- eller fartændring skal være stor nok til, at den er helt tydelig for det andet skib, der observeres visuelt eller ved radar".


Den vurdering forelagde avisen Søfartsstyrelsen – der var meget længe om at reagere. Først efter 50 dage, sidst i november 2020, hvor avisen rykkede flere gange, kom svaret.


Søfartsstyrelsen vendte 180 grader og politianmeldte Molslinjen for overtrædelse af søvejsreglerne. I en e-mail fra vicedirektør Niels Wammen-Jensen til Bornholms Tidendes chefredaktør lød det:


"Jeg kan oplyse dig, at Søfartsstyrelsen ved en fornyet gennemgang af sagen har konstateret, at der ved en beklagelig fejl var information, som ikke indgik i den oprindelige vurdering.

”
Den information, der manglede i vurderingen, var konkrete og helt afgørende farvandsovervågningsdata.


De ansvarlige på Express 1 og Express 2 hos Molslinjen har nu fået bøder. Og Søfartsstyrelsen forklarer til Bornholms Tidende, at den manglende inddragelse af farvandsovervågningsdata er udtryk for ”en fejlvurdering af hændelsen i sin helhed". Og ydermere: "forløbet har medført, at vi har set på vores interne procedurer for behandling af hændelser til søs.

”
Og ekspert Jan Askholm er beroliget over, at Søfartsstyrelsen har lært af forløbet.


– Det er helt rimeligt, når man har fundet ud af, at undersøgelsen i første omgang viste sig at være utilstrækkelig, at man har tænkt over, hvordan man kan gøre det bedre næste gang, som han siger.


Det er rigtigt.

Men det er måske også en anelse tankevækkende, at denne læring krævede, at Bornholms Tidende satte massivt tryk på Søfartsstyrelsen.