Ud fra de data, Erik Nielsen har fra den nat, Express 1 og 2 var på kollisionskurs, kan han måle sig frem til en afstand mellem dem på 243 meter, da de var tættest i forløbet. Indsætter han koordinaterne i Geodatasource, beregnes afstanden her til 0,24 km, hvilket bekræfter hans egen måling.
Der er igen tale om afstanden mellem gps-antennerne, som er er monteret ombord på færgerne, og det skærmbillede, han kan få frem på computeren af de to færger, viser, at de befandt sig i forhold til hinanden, som det kan ses her på siden.
Jan Askholm, som er studierektor på Simac (Svendborg International Maritime Academy), har tidligere i forhold til Søfartsstyrelsens oplysning om, at de to færger var 250 meter fra hinanden, i Bornholms Tidende slået fast, at det er en meget lille afstand.
– 250 meter i rum sø er ekstremt tæt, sagde han.
– Især når vi taler om hurtigfærger, som sejler så hurtigt, som de gør. Det er meget, meget tæt, og det er jo også den oplevelse, passagererne har haft. Typisk vil man tale om, at to skibe i åbent farvand skal holde en afstand på mere end en halv sømil, som svarer til cirka 900 meter, men det kan variere, og der er ikke faste regler for det.
Søfartsstyrelsen oplyser, at den ikke har nogen kommentarer til denne artikel, men fortæller dog, at "når AIS-data bruges i forbindelse med Søfartsstyrelsens sagbehandling, tages der højde for det faktum, at position og fart angiver antennens position og fart".
Positionen, hvor færgerne er tættest, svarer nogenlunde til den, der vises her i cirklen. Denne grafik har tidligere været vist i Bornholms Tidendes og baserer sig på Erik Nielsens angivelser. På billedsekvensen kan man i forlængelse af hvert skib se en streg, som angiver, hvor langt og i hvilken retning skibet vil bevæge sig på ét minut, hvis der ikke ændres i kurs og hastighed. Hvis de to streger (en streg fra hvert skib) krydser hinanden lige langt fra hvert skib, er der en entydig kollisionskurs. Billede nr. 3 fra oven er tæt på en sådan situation, hvor skibene også er meget tæt på hinanden.
Interessen for skibe og deres positioner
Erik Nielsen bor i Rønne og har gennem en årrække interesseret sig for skibe og deres positioner. En interesse, som opstod i forbindelse med, at det tidligere rederi Bornholmstrafikkens færge Villum Clausen på vej fra værft sejlede ind i molen i Rønne Havn.