Erik Nielsens pc og scanner, som er noget af det udstyr, han bruger til at følge skibenes sejlads. Man kan se Express 2, som er ved at vende i havnebassinet for at komme til færgelejet. Erik Nielsens pc og scanner, som er noget af det udstyr, han bruger til at følge skibenes sejlads. Man kan se Express 2, som er ved at vende i havnebassinet for at komme til færgelejet. Radioscanneren er her indstillet til 162,025 MHz. Populært bliver den kaldt for en politiscanner, fordi man indtil for nogle år siden kunne aflytte politiets radiokommunikation, oplyser han. Det blanke T-stykke på scanneren er et antennestik, hvor der også sidder en 50 ohm modstand (det lille pink stik), der skal sidde sidst på kablet. Antennen uden for huset er en dipol fra en tv-antenne til kanal 5 (den kanal, som DR1 blev udsendt på indtil 2009). Dipolen er det bøjleformede element, mens de pinde, der er taget væk, giver antennen bedre modtagelse i en bestemt retning. Men her tilstræbes at modtage 360 grader rundt, hvis ellers bygninger og landskab tillader det. Det rigeligt lange kabel forbinder pc'ens lydindgang med et stik bag på scanneren. Stikket er indvendigt forbundet til en chip, da det ikke er højttalersignalet, der skal bruges. Pc'en har Erik Nielsen anskaffet i 2009 og forklarer: Den er nærmest en museumsgenstand og er nu i reserve, så jeg altid har en anden pc at sætte til, hvis noget går i stykker. Privat foto
Væsentlig pointe
Erik Nielsen har hentet AIS-data om skibenes positioner hos Søfartsstyrelsen, ud fra hvilke han konkluderer, at afstanden mellem dem var cirka 159 meter målt fra ræling til ræling, da de var tættest på hinanden derude i rum sø.
Det er dog også en væsentlig pointe, at skibene i denne position ikke var på kollisionskurs, eftersom tidspunktet, hvor de kom så tæt på hinanden, ikke fandt sted, mens de havde kurs mod hinanden, men undervejs i deres undvigemanøvrer, som det også fremgår af illustrationen her på siden.