Selvom slaget om pladsen ved Kanondalen er tabt: 'Nu har vi fået en helt anden sag at kæmpe for'

Selvom slaget om pladsen ved Kanondalen er tabt: 'Nu har vi fået en helt anden sag at kæmpe for'
Beboere nær havnen generes både af en lavfrekvent rumlen og en gennemtrængende hyletone fra installationsskibet, påpeger formanden for Kanondalens Støtteforening, Michael Trolle. Hyletonen kan høres i de nærmeste naboers haver, og ikke mindst, når man befinder sig tættere på havnen – som her på Galløkken eller ved vandrehjemmet, fortæller han. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 21. APR 2021 • 07:33
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
21. APR 2021 • 07:33

MILJØ

Selve Kanondalen, en rest af Rønnes historiske fæstningsværk, bliver ikke berørt, når Rønne Havn i løbet af foråret sender maskiner ind for at udjævne det område, som havnen har købt af Bornholms Regionskommune. Derimod er størstedelen af det tilstødende areal, som Kanondalens Støtteforening kæmpede for at bevare som rekreativt område og støjbuffer mellem havn og by, tabt. Det anerkender foreningens formand, Michael Trolle, efter at købsaftalen er indgået, og Planklagenævnet i marts afsagde dets kendelse til fordel for regionskommunen.

– Vores skriftlige grundlag i foreningen var at kæmpe for at bibeholde det som naturområde. Det var intentionen fra starten, og det er efterhånden ved at være væk, siger Michael Trolle til Bornholms Tidende.

Er foreningen dermed efter blot to års eksistens klar til at nedlægge sig selv? Ikke endnu, svarer Michael Trolle, der som beboer Søndre Allé er en af de nærmeste naboer til Sydhavnen.

Lavfrekvent støj

– Nu har vi fået en helt anden sag at kæmpe for. Og det er at få gjort noget ved den støj dernede. En rigtig stor del af foreningens medlemmer er folk, der bor herude; som bruger området og er naboer til det. Som det er nu, får vi smadret vores nattesøvn i gennemsnit én-to nætter hver ottende-tiende dag, fortæller han.

Årsagen til larmen er installationsskibet Vole au Vents faste ophold i Rønne Havn under udskibningen af havvindmøller til Kriegers Flak-parken. Skibet udsender en lavfrekvent støj, der er til gene for beboerne i nærområdet.

– Vi kan ikke være ude i vores have, når installationsskibet er i havn. Det rumler så meget, at vi ikke kan sidde på vores terrasse, fortæller Michael Trolle.

Også rønneboer, der bor længere fra havnen, har følt sig generet af larm fra skibet, og der er i de forgangne måneder holdt flere møder om problemet.

– Havnen har fået lavet nogle målinger, som heldigvis er blevet afvist af kommunen, fordi de ikke er lavet under retvisende vilkår, fortæller Michael Trolle.

Det bekræftes af Louise Lyng Bojesen, centerchef i regionskommunens natur- og miljøafdeling, der fører tilsyn med, om støjkravene overholdes.

– Vi har aftalt med Rønne Havn, at støjundersøgelsen bliver gennemført, næste gang Vole au Vent er i havn, siger hun og tilføjer, at undersøgelsens gennemførelse afhænger af vejrforholdene.

– Hvis det blæser den anden vej, kan man få et forkert billede, når den ligger i havn, forklarer centerchefen.


Foto: Jakob Jepsen

Egne målinger

I løbet af første halvår af 2021 skal 72 møller skibes af sted, og da jack up-skibet har plads til fire sæt møller ad gangen, kræver det 18 anløb. Ifølge Michael Trolle har Siemens Gamesa oplyst, at motorstøjen fra installationsskibet i februar havde været særligt højlydt på grund af problemer med kølingen. Han har da også bemærket, at lydniveauet er aftaget lidt siden da. Dog mener han fortsat, at grænseværdierne bliver overtrådt, og netop inden for dette felt udtaler Michael Trolle sig med en vis autoritet, da han i sin virksomhed netop beskæftiger sig med lydteknologi, akustik og støjmålinger.

– Når jeg laver det, der hedder en standardiseret lavstøjsmåling flere steder i huset, overskred de i tre ud af fire målinger værdierne markant, fortæller Michael Trolle.

Han har også lavet målinger på Galløkken og ved vandrehjemmet og begge steder konstateret, hvad han vurderer til at være overskridelser.

– Der er ikke noget at tage fejl af. De overskrider de grænser, som de selv har lagt op til at kunne overholde. Vi har stadig den her gennemtrængende rumlen, når det ligger dernede. Når jeg lægger hovedet mod madrassen, kan jeg høre det gennem min seng, siger han.

Løsningen på problemet burde ifølge støtteforeningen være, at installationsskibet skal have adgang til landstrøm, mens det er i havn, så motorerne kan slukkes. Esbjerg Havn har netop investeret i et landstrømsanlæg til installationsskibene, og Michael Trolle undrer sig over, at landstrøm ikke var tænkt ind i forbindelse med havneudvidelsen i 2018-19.

– Det giver simpelthen ikke mening, at der ikke er lavet det store stik ude på den nye havn, siger han.

Ud over indsatsen for at minimere støjen vil Kanondalens Støtteforening også engagere sig i, hvordan Rønne Havn og regionskommunen håndterer Galløkken Strand og de skovbælter, som skal afgrænse det nye havneareal fra stranden og stien, der løber neden for skråningen.

– Der er stadig et lille stykke dernede, som skal forblive grønt område. Det vil vi gerne være med til at påvirke, og vi har lagt op til at holde et møde med den kommende havbadforening, vandrehjemmet, campingpladsen og måske Rønne Byforening, siger han.


Sagen kort

Kanondalens Støtteforening var først og fremmest modstander af, at havnen med henvisning til vindmølleprojekterne skulle have lov til at inddrage den tidligere lossepladsgrund. Som et kompromis foreslog foreningen at lade havnen få midlertidig råderet over arealet, samtidig med at der blev stillet krav om en efterfølgende genopretning af det grønne område, når vindmøllebehovet ikke længere var til stede.

Foreningen indsamlede sidste år 323 underskrifter fra beboere, der skrev under på dette forslag.

I begyndelsen af 2021 solgte kommunen det 4,7 hektar store areal, der er forurenet efter at have været anvendt som losseplads i 1960'erne og 70'erne, til Rønne Havn for knap 1,2 millioner kroner.

I årtier har arealet brugt til Forsvarsbrødrenes sankthansfest og som cirkusplads.

I lokalplanen fra 2017, der lagde grunden til den store havneudvidelse, var det menneskeskabte, opfyldte areal udlagt som rekreativt område og støjbuffer mellem havn og by. Disse funktioner er i den nye lokalplan, som kommunalbestyrelsen vedtog i 2020, blevet annuleret.