Hilseuge skal være med til at fremme trivsel

Hilseuge skal være med til at fremme trivsel
De 33 børn fra de to børnehaveklasser står hver morgen i uge 14 og vifter med flag og modtager skolens øvrige elever, forældre og personale med godmorgen på fem forskellige sprog. – Vi håber selvfølgelig, at dem, der kommer forbi, lærer at sige godmorgen på en ny måde, men også, at der kommer et godt grin ud af det, siger børnehaveklasseleder Marianne Grøn Sørensen. Foto: Svartingedal Skole
| ABONNENT | 8. APR 2021 • 07:38
Holger Larsen
Journalist
| ABONNENT
8. APR 2021 • 07:38

SKOLE

Jó reggelt.

Den ungarske godmorgenhilsen er en af dem, elever og personale bliver mødt med, når de i uge 14 møder på Svartingedal Skole i Hasle. Det er nemlig hilseuge, hvor skolens to børnehaveklasser hilser godmorgen på fem forskellige sprog – dansk, tysk, burmesisk, kinesisk og ungarsk.

– Børnene har klippet flag ud fra de pågældende lande, og så har de børn, der har to sprog, lært de andre børn at sige godmorgen på deres sprog, fortæller børnehaveklasseleder Marianne Grøn Sørensen om tiltaget.

Skolen har efter den lange coronanedlukning fokus på, at eleverne igen skal trives sammen, og i det hele taget er trivsel et fokusområde i dette skoleår, fortæller skoleleder Helle Krakau Holm. Det sker også i forbindelse med den succes, skolen har haft med at få flere elever – hvilket man især har kunnet konstatere i forbindelse med etableringen af skolens overbygning.

60 nye børn

– Der er ingen tvivl om, at når man skal rumme 60 nye børn på meget kort tid på en lille skole, er det rigtig meget. Det betyder, at mange nye børn også skal lære en ny kultur, og der bliver dannet en ny kultur, fordi der kommer så mange nye ind, siger skolelederen.

– Vi er meget glade for at få så mange børn, men vi skal være opmærksomme på, at vi er på forkant med de udfordringer, det giver. Vi ligger stadig godt i vores trivselsmåling, men vi kan hele tiden blive bedre, tilføjer Helle Krakau Holm.

Svartingedal har i dette skoleår etableret et koordinerende fagteam og et koordinerende trivselsteam.

– Vi drøfter i de grupper nogle tiltag, som dels er faglige og dels handler om trivsel. Vi har lavet en intern trivselsmåling med udgangspunkt i den nationale årlige måling. Vi har lavet et udprint for hver enkelt klasse for at se, hvad der er for en indsats, der er er brug for, siger Helle Krakau Holm.

Hilseugen er er et af flere trivselstiltag på Svartingedal Skole, hvor man på relativt kort tid har fået mange nye elever – både fordi man for første gang i mange år har to børnehaveklasser, men også fordi der har været tilgang på flere klassetrin. Foto: Svartingedal Skole

Stemmeskalaen

Det kan for eksempel handle om ro i klassen, og en såkaldt stemmeskala er en fælles ting, som kan bruges for at dæmpe lydniveauet i alle klasser.

Makkerlæsning, hvor store elever læser med de små, er et andet tiltag. Indsatsen handler også om at synliggøre de trivselstiltag, man i forvejen har hen over året, og her kan blandt andet nævnes venskabsdage, hvor kommende børnehaveklassebørn kommer på besøg.

Man har på skolen overvejelser om yderligere tiltag for at fremme trivslen. Det kan være i form af et forløb med skoletrivselsprogrammet Skolestyrken, og man har fortsat et samarbejde med lærer og terapeut Carsten Møller, der er kendt fra DR-programmet Løvens Hule.