Den nye ejer: ‘I år skal campingpladsen finde sin profil’

Den nye ejer: ‘I år skal campingpladsen finde sin profil’
Henrik Olsen har udpeget sin hund, Sam, til lejrchef. "I hvert fald om natten", siger han. Foto: Torben Østergaard Møller
| ABONNENT | 8. MAR 2021 • 18:21
| ABONNENT
8. MAR 2021 • 18:21

TURISME

Brrrrrr, det er en vandkold dag, og man kan rent fysisk mærke, hvordan kulden hænger i luftens fugtighed og æder sig ind mod ens knogler.

Så vi går inden døre – Henrik, Sam og jeg. Det er trods alt bedre, selv om lokalet her på Nordskoven Strand Camping ikke er varmet op.

Henrik Olsen er den nye ejer af campingpladsen. Han har just overtaget den og rejste til Bornholm onsdag aften. Her torsdag ved middagstid har han allerede haft et møde med Pernille Kofod Lydolph fra Destination Bornholm for få en orientering om, hvordan Bornholm egentlig er skruet sammen i forhold til den branche, han nu begiver sig ind i.

Det lyder alt sammen meget godt, konkluderer han, og Sam på seks år er tilsyneladende enig. Han har et godt humør og en god pels, man kan varme sine fingre i.

Pladsen har han købt af Kim Sørensen fra Hasle Camping og Karina Korsgaard fra Dueodde Familiecamping & Hostel, og han kan nu råde og agere, som han vil, og dermed også smilende konstatere:

– Sam er ny lejrchef. I hvert fald om natten.

Han kommer oprindeligt fra Thy i det nordjyske, hvor han er født og opvokset, Henrik Olsen.

I Aarhus læste han til cand. merc., hvilket han afsluttede i begyndelsen af halvfemserne, og siden har han været vidt omkring i sit arbejdsliv, hvoraf han dog har spenderet ganske mange år i Jesperhus Feriepark på Mors i Limfjorden. Det er et feriecenter med både forlystelsespark og campingplads.

– Efter mine studier begyndte jeg på Jesperhus fuldtid, fordi jeg havde haft studiejob. Det var lidt tilfældigt, men jeg tænkte, jeg lige ku' tage tre måneder der, men det blev jo til omkring 20 år. Jeg begyndte oprindeligt i 1983 med gøre rent på campingpladsens toiletter, men nåede at lave rigtig mange forskellige ting senere hen. Blandt andet har jeg været med til at udvikle stedet med pakkeprodukter og så videre. Jeg har lavet markedsføring og havde på et tidspunkt ansvaret for alt, hvad der er af bowlingcenter, vandland, butikker, madsteder og så videre, siger han.

– Jeg prøvede det meste af, hvad sådan et sted kan byde på.

På landevejen

I 2006 havde han taget noget videreuddannelse og syntes, det var tid til at prøve noget nyt.

– Jeg blev selvstændig og arbejdede med rådgivning inden for projekt- og forretningskompetenceudvikling, og det har jeg gjort siden. I de senere år mere fokuseret på lokal forretningsudvikling, men jeg syntes efterhånden også, at jeg måske havde fartet nok rundt i landet og brugt rigeligt med timer på landevejen, siger han.

For cirka tre år siden fik han en kæreste i Gentofte, som har et sommerhus i Vang, og han blev på den måde gen-introduceret til Bornholm, som han – naturligvis – kendte fra 7. klasse-turen, men også havde besøgt i forbindelse med en storfamilietur.

– Men jeg genopdagede Bornholm, og det gør nok ikke noget at opleve sådan en klippeø og være forelsket på en gang, det er jo dejligt, ler han og tilføjer:

– Jeg synes faktisk, at øen har nogle fede kvaliteter i sig selv.

Det var kæresten, der sammen med en veninde i juni sidste år opdagede, at campingpladsen stod til salg.

– De var inde at se på den og faldt pladask for den, siger han.

– De syntes, den var meget charmerende, så min kæreste greb knoglen og ringede til mig. "Hey, nu skal du bare høre", sagde hun og sendte mig nogle billeder.

Selv så han først pladsen i august sidste år.

– Og så tog det hele fart i løbet af efteråret. Det, vi faldt for, er, at den naturmæssigt har et rigtig godt afsæt, men samtidig har den også ligget lidt stille og sovet lidt tornerosesøvn i en årrække, siger han.

– Men jeg kan for eksempel rigtig godt li', at fællesbygningerne står som en god helhed. Der er tænkt over det, da det blev etableret, og de er godt dimensioneret. Det er ret unikt, at en plads på den måde har en stil, som jeg finder tiltalende og hyggelig.

Der skal være café

De tidligere ejere omdannede sidste år campingpladsen til low cost og lav service, så der var ikke kiosk og servicefunktion, men det bliver nu lavet om.

– Vi er helt klar til, at stedet skal ha' en sjæl, og at der skal være nogle personer, man kan opsøge, siger Henrik Olsen.

– Vi holder af at møde mennesker, og vi er også meget interesserede i at finde ud af, hvad folk i lokalområdet godt kunne tænke sig – hvad vil de gerne have adgang til i form af at købe en is eller en øl og så videre. Vi skal føle os frem, men jeg synes, her skal være en café og noget hygge.

– Vi ser 2021 som et prøveår, hvor vi skal lære en masse og forsøge os med nogle ting. Det kan være små, hyggelige koncerter – nu må vi se, hvad vi får lov til – eller det kan være fortælleaftener med lidt mad og bål og andre ting. Hvad er folk til? Det skal vi finde ud af, siger Henrik Olsen.

– Vi ser en stor mulighed i, at vi både ligger bynært og naturnært med både strand og skov. Man kan lave mange ting, men vi vil også være meget opmærksomme på alle de aktører, der er på Bornholm inden for outdoor og oplevelsesdelen. Vi vil gerne finde ud af hvem, der vil lege med os. Vi har gennem de seneste par år stiftet bekendtskab med øen og oplevet en rigtig fin version af at være gæst her, siger Henrik Olsen.

Skal campingpladsen have sin helt egen profil?

– Ja, det skal den. Og vi vil nok bevæge os i retning af de kvaliteter, Bornholm har i forhold til outdoor-turisme.

Hvad tænker du specifikt på? I kan henvise til andre aktører, men hvad med jer selv?

– Jamen, det kan være små hyggelige ting, snobrød over bålet, pandekagebagning og den slags. Men vi har jo endnu ikke oplevet pladsen, når den forhåbentlig er fuldbooket, så opskriften på den endelige version håber vi på at finde i løbet 2021. Så når vi står ved udgangen af året, skulle vi gerne have et ret klart billede af, hvad det er, vi vil byde på i 2022. Men jeg synes, det er indlysende, at pladsen kan mere end en almindelig campingplads.

– Så det kan være, vi i løbet af i år eksempelvis laver nogle testweekender, hvor vi prøver nogle ting af for at se, om det er noget, der appellerer til folk. Og meget gerne også noget, de lokale finder interessant, siger Henrik Olsen.