Turen i lufthavnen bliver snart hurtigere

Turen i lufthavnen bliver snart hurtigere
Arkivfoto: Michael Kidmose
TRAFIK | Fredag 20. december 2024 • 05:30
TRAFIK | Fredag 20. december 2024 • 05:30

Det bliver hurtigere at komme ind og ud af flyet i København, når man rejser med DAT.

I løbet af kort tid vil DATs passagerer atter kunne gå ind og ud af flyet i København og dermed slippe for busturen til lufthavnens fjerneste egn.

Det skyldes, at handlingsselskabet Menzies Aviation har købt to såkaldte push back-traktorer, som kører mindre flyvemaskiner frem og tilbage til terminalen.

– Onsdag klokken 14:58 fik jeg en mail om, at de to nye push back-traktorer burde ankomme i løbet af et par dage, siger administrerende direktør i DAT, Jesper Rungholm.

Handlingsselskabet er det firma, der står for at håndtere al det praktiske for et flyselskab. Det har SAS gjort for DAT i mange år, men da de var ved at gå konkurs, mistede de retten til at handle (engelsk udtryk, red.) andre selskaber end dem selv.

Derfor skiftede DAT i lighed med mange andre selskaber til Menzies Aviation, men det selskab havde ikke de rigtige traktorer til at håndtere DATs fly af typen ATR72. Det har de så købt nu, hvilket kommer til at forkorte rejsetiden med mange minutter, når man selv kan gå ind og ud af flyet direkte fra gaten.

– Hvornår de er klar til at tage de nye push back-traktorer i brug, har vi endnu ikke fået en præcis dato på. Medarbejderne skal sikkert trænes op i at bruge dem, men vi har fået at vide, at det sker inden for kort tid, siger Jesper Rungholm. Hvilke gates flyene i fremtiden vil blive trukket hen til er endnu uafklaret.

Forskel på benplads

Hvis du har oplevet, at komforten i DATs fly virker forskellig, bliver du ikke bedraget af din krop. For der er ikke lige meget benplads.

– Det afhænger af modeller og stoletyper. De moderne giver bedre benplads, fordi stolen er konstrueret anderledes, og der er også forskel på pladsen alt efter, hvor man sidder i flyet, og hvordan det er indrettet, forklarer Jesper Rungholm.

En flystol koster cirka 15.000 kroner, og alle 72 skal skiftes på samme tid. Eftersom DAT ikke har faste maskine til deres ruter, går der noget tid, inden alle stole er byttet til nyere modeller.

– Udgiften til at skifte alle stole er på cirka en million kroner. En stol holder 10-15 år, så der er en stor afskrivning om året på alle vores stole. De holder kun 10 år på flyene til og fra Bornholm, da vi har så mange daglige afgange hver vej, siger han.

Der er i øvrigt stor udskiftning i DATs flåde. For en del af selskabets omsætning kommer fra at købe og sælge brugte fly.

– Vi har lige købt to nye ATR72, som er den type, der flyver til og fra Bornholm. De er godt nok seks år gamle, men for os er de nye, siger Jesper Rungholm.

De nye fly hedder henholdsvis OY-RYV og OY-RUN. Blot til info for flyspottere.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT