Tidligere busindehaver: Manuelle tællinger hjalp busselskab

NYHED | ABONNENT | 1. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
1. SEP 2023 • 05:30

Da busselskabet Prebens Minibusser eksisterede, foretog chaufførerne manuelle passagertællinger tre-fire gange om året. Det var en løsning, der hjalp forretningsindehaver Musse Larsen til at monitorere passagerudviklingen, siger hun.

Da Musse Larsen onsdag læste Bornholms Tidendes artikel om, at trafikchefen i BAT har indstillet brugen af manuelle passagertællinger, for hun i flint.

Hun reagerede på trafikchefens udtalelser om, at værdien af manuelle passagertællinger er 'lig nul'. For da Musse Larsen var forretningsindehaver i Prebens Minibusser for år tilbage, var det ganske brugbar information, når chaufførerne foretog manuelle tællinger tre-fire gange om året på de enkelte ruter. På en udleveret seddel noterede de ved hvert stoppested, hvor mange der stod på og af bussen.

– Så blev sedlerne samlet ind om aftenen og afleveret til os, og så kunne vi sidde og lave statistik på det, så man kunne finde ud af, hvor store- og hvor mange busser, der var behov for i løbet af dagen, siger Musse Larsen.

'Tåbeligt' ikke at tælle

Prebens Minibusser holdt til på Sjælland, hvorfra selskabet både kørte rutebusser, skolebusser, turistbusser og handicapkørsel. I dag er selskabet dog erklæret konkurs, og Musse Larsen bor i Pedersker. Hun har derfor fulgt ganske intenst med i de artikler om den nye køreplan, Tidende har bragt i løbet af ugen.

Blandt andet har det fremgået, at der ikke længere er en direkte forbindelse mellem østlandet og Bornholms Lufthavn. Den nye køreplan har også medført, at den sidste afgang fra Bornholms Lufthavn ind til Rønne er klokken 19.34 og fra slut september vil være klokken 17.37 på hverdage og 16.37 i weekenden. Dermed vil der ikke længere være nogen busbetjening af Bornholms Lufthavn i aftentimerne.

Trafikchefen i BAT, Niels Rasmussen, har over for Tidende erkendt, at busselskabet ikke har 'et ordentligt vurderingsgrundlag' af behovet for busdriften på de enkelte ruter, da man ikke kender passagertallet.

Hvad synes du om, at man udarbejder en køreplan uden at kende passagertallet?

– Det er som at handle i blinde. Det er fuldstændig tåbeligt. Jeg kan godt forstå, at Jesper Rungholm er faret i flint, for det ville jeg også gøre, hvis jeg var ham, siger Musse Larsen om Rungholms udtalelser i Tidende torsdag.

– Det nytter ikke noget, man ikke kan komme hjem fra lufthavnen, siger hun.

Data førte til ændringer

Tidligere har BAT foretaget manuelle passagertællinger i busserne fire gange om året. Men den praksis blev sat på pause, da Niels Rasmussen blev ansat som trafikchef i april, da tællingerne, ifølge ham, kun giver et øjebliksbillede.

Men metoden er nu valid nok - og hjalp Prebens Minibusser, mener Musse Larsen.

Hvad ændrede det for jer at få de data?

– For det første gjorde det, at vi fandt ud af, hvilken størrelse busser der var behov for på den enkelte rute. På mange af vores ruter, fandt vi ud af, havde vi behov for en stor bil om morgenen og en minibus om eftermiddagen. Det var meget typisk - og der sparer man jo en del diesel ved at køre med mindre busser.

Det er et konkret eksempel på, at I lærte noget om driften?

– Helt klart. Det gav god mening for os at tælle på den måde, og det var chaufførerne altid behjælpelige med. Hvis man serverede det for chaufførerne på en god og positiv måde, var de altid klar til at medvirke, siger Musse Larsen og tilføjer:

– Det skal selvfølgelig ikke være en ordre, men man skal tale med dem om det, og om hvad formålet er. Formålet er ikke, at man sparer chauffører væk, men at man får et overblik over, hvilken størrelse busser man har behov for.

Ikke nødvendigt at tælle hver dag

Niels Rasmussen har i Tidende fortalt, at han arbejder på at få installeret et passagertællingssystem i busserne, der på den måde kan holde administrationen ajour med passagerflowet hen over dagene på de enkelte ruter.

Men det er slet ikke nødvendigt, siger Musse Larsen.

– Det, med at man skal tælle hver dag, er ikke nødvendigt. Det er alt for overdrevet at installere apparater i hver bus. Der ville ikke være nogen, der kunne sidde og følge med alligevel, for det er ikke så mange tal, man skal bruge.

Tidende har torsdag forsøgt at få en kommentar fra Niels Rasmussen, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT