Flytransport på vej i udbud

Flytransport på vej i udbud
Region Hovedstaden sender snart opgaven med transport af patienter og sundhedspersonale i udbud. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | Tirsdag 12. november 2024 • 18:00
TRAFIK | Tirsdag 12. november 2024 • 18:00

Et nyt udbud om flytransport af patienter og sundhedspersonale mellem Bornholm og København er på vej, meddeler Region Hovedstaden. En ny kontrakt med et flyselskab skal træde i kraft den 1. december 2025.

Region Hovedstaden sender opgaven om flytransport af patienter og sundhedspersonale mellem Bornholm og København i udbud.

Det oplyser TV 2/Bornholm med hjemmesiden udbud.dk som kilde. Mediet fortæller videre, at der ifølge materialet er tale om cirka 27.000 ture om året, og at tallet er baseret på antallet af ture i 2023.

I øjeblikket er det flyselskabet DAT, der står for de omtalte flyvninger mellem Bornholm og hovedstaden for Region Hovedstaden og Bornholms Regionskommune. Men nu vil regionen sende opgaven i udbud, da den gældende kontrakt med DAT ophører den 30. november næste år.

– Ordregiver ønsker at informere om det kommende udbud og ønsker at kommunikere til potentielle leverandører om dette udbud, fremgår det af materialet på udbud.dk, hvor der videre står:

– Ordregiveren ønsker at tale med potentielle flyselskaber, som kunne være interesserede i denne rute.

På hjemmesiden fremgår det dog, at der blot er tale om en forhåndsmeddelelse om udbuddet, som forventes offentliggjort den 31. januar næste år.

Et spørgsmål om kroner

Det har været af stor interesse for offentligheden på Bornholm, hvad der skulle ske, når den aktuelle kontrakt med DAT udløber ultimo næste år. I slutningen af april udtalte flyselskabets direktør, Jesper Rungholm, nemlig, at man ikke var glad for den nuværende kontrakt med regionen og regionskommunen, da den 'tvinger os til at flyve et program, som ikke er bæredygtigt', som Rungholm formulerede det i Tidende.

Samtidig lød det fra direktøren, at økonomien i ruten var så dårlig, at man ville lukke den straks, hvis man kunne. Men det kunne flyselskabet som bekendt ikke på grund af kontrakten, som dengang stod til at udløbe allerede den 30. november i år.

Sidenhen har det været uvist, hvad der vil ske, når kontrakten, der senere blev forlænget med et år af regionen, udløber. For nylig kom DAT så med den beroligende melding, at ruten ikke kommer til at lukke ned efter den 30. november næste år - uanset om kontrakten bliver forlænget eller ej.

– Der er ikke nogen god økonomi i den her rute, men det er heller ikke en katastrofe, sagde Jesper Rungholm.

Om DAT vil indgå en ny kontrakt om flyvninger efter eventuelt at have budt på opgaven afhænger dog af betingelserne og økonomien, lød det samtidig.

– Vi har et godt samarbejde og en god dialog. I store træk har de nogle ønsker til nogle forbedrede frekvenser, og det kunne vi forestille os kommer i et nyt udbud. Hvis det viser sig, at de ønsker fordyrer produktionen væsentligt, så er det kun et spørgsmål om kroner, sagde Jesper Rungholm, der tilføjede, at han ikke kan forestille sig, at der er et marked til to forskellige operatører på ruten.

DAT havde tirsdag ingen kommentarer til historien om det nye udbud.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT