Opmarchareal forsinkes endnu en gang

Opmarchareal forsinkes endnu en gang
Opmarchområdet skal udvides, da det vil give en mere rationel og hurtig lastning af hurtigfærgerne, har Molslinjen oplyst. Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 25. JAN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
25. JAN 2024 • 05:30

Det udvidede opmarchareal og vejomlægningen af Vesthavnsvej på Rønne Havn forventes nu først være færdig den 12. juli - godt en måned senere end planlagt. Kommunen oplyser, at dele af projektet løbende vil kunne tages i brug, men det er ikke muligt at svare på, om det udvidede opmarchareal er klar til brug til Folkemødet.

I starten af december lød det, at arbejdet med at udvide hurtigfærgelejets opmarchområde på Rønne Havn ville være færdigt inden Folkemødet i juni i år. Nu er projektets slutdato imidlertid blevet forsinket endnu engang, oplyser Bornholms Regionskommune, ligesom det også fremgår af udbudsmaterialet.

"Vi forventer, at anlægsperioden er slut den 12. juli. Slutdatoen er blevet rykket, fordi der er sket en forskydning af anlægsperioden, da vi afventer en anlægsbevilling fra kommunalbestyrelsen, som kan være os i hænde den 29. februar," oplyser regionskommunens sagsbehandler Maria Lunde Ørris til Tidende.

Projektet vil dog kunne tages i brug løbende i takt med, at de forskellige dele bliver anlagt, oplyser hun samtidig. Tidende har opfølgende spurgt, om projektet er så langt henne, når Folkemødet begynder den 13. juni, at Bornholmslinjen kan udnytte det ekstra areal, som er hele formålet med anlægsarbejdet. Regionskommunen kan dog ikke svare på det, før en entreprenør har vundet udbuddet og er blevet tilknyttet projektet.

"Det eneste, jeg kan sige, er, at de to projekter, Rønne Havn og Molslinjens projekt indenfor opmarcharealerne og BRKs vejomlægning, forventes at være færdig d. 12. juli, som er fristen, vi har angivet i det samlede udbudsmateriale, hvor opmarcharealerne står som en option," oplyser Maria Lunde Ørris.



Ærgerligt

Det er Molslinjen, der har ønsket, at Rønne Havns opmarchpladser ved hurtigfærgelejet bliver udvidet, da det vil give en mere rationel og hurtig lastning af hurtigfærgerne.

Når udvidelsen sker nu, er det fordi Express 5 er kommet til Bornholm, og færgen kan tage 50 biler mere end Express 1. Samtidig skal Vesthavnsvej omlægges, så opmarchområdet kan udvides. Men noget kan tyde på, at opmarcharealet ikke står færdig til den kommende højsæson, da anlægsarbejdet først er færdig den 12. juli, hvis første spadestik finder sted den 4. marts.

Molslinjen oplyser i den forbindelse til Tidende, at rederiet ikke har hørt om den nye tidsplan fra regionskommunen.

"Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at projektet er forsinket. Juni og juli er indiskutabelt vigtige måneder for turismen på Bornholm," skriver pr- og kommunikationschef Jesper Maack.

Hvad angår oplysningen om, at projektet løbende vil kunne tages i brug, skriver Jesper Maack:

"Afhængigt af hvilke dele der er tale om, kan det selvfølgelig være med til at få trafikken til at glide lettere - vi skal groft sagt jo blot have asfalt med de rigtige streger på, for at vi kan tage vores del af projektet i brug."

Yderligere forsinkelse

Hvornår Rønne Havn begynder anlægsarbejdet inden for hegnet, kan Bornholms Regionskommune ikke svare på, før anlægsarbejdet går i gang.

Men der er en risiko for, at noget af arbejdet først kan gøres færdigt så sent som i august, fremgår det af sagsmaterialet, Tidende har fået indsigt i. Her skriver en anlægsingeniør fra Sweco Danmark A/S, der betegner sig selv som Europas førende arkitekt- og ingeniørrådgiver, i en mail til regionskommunen den 8. januar i år, at den 12. juli er midt i højsæsonen og ferieperioden, hvorfor 'vi kan risikere at skulle acceptere noget færdiggørelse i august.'

Til det svarer Palle Tourell, der er leder af kommunens afdeling for veje og havne, at 'det må vi leve med'.

"Det vigtige er, at der er fuld fremkommelighed på de forskellige veje - hvis der er sidearealer m.v. som ikke er klar inden højsæsonen, må det bare være sådan," skriver Palle Tourell.

Udvidelse af opmarcharealet

Projektet er delt op i to med to bygherrer på området. Rønne Havn er bygherre i samarbejde med Molslinjen inden for ISPS-hegnet (hegn der omkranser sikkerhedsområde på havnen, red.) og Bornholms Regionskommune er på den del af udvidelsen, der foregår uden for hegnet.

Den 12. januar sendte regionskommunen opgaven med omlægning af Vesthavnsvej med option om udvidelse af opmarchareal for Rønne Havn i udbud. At opmarcharealet står som en option i udbudsmaterialet betyder, at det er en tillægsopgave, der ønskes en pris på. Tillægsopgaven kan man, efter at have fået en tilbudt pris på opgaven, vælge til eller fra. Hvis Rønne Havn takker ja til buddet, vil hele anlægsarbejdet blive koordineret og planlagt i samarbejde mellem de to bygherrer og den valgte entreprenør.

Kilde: Bornholms Regionskommune