Gravgaard: Molbohistorien om en færge

Gravgaard: Molbohistorien om en færge
LEDER | 26. JAN 2024 • 05:30
LEDER
26. JAN 2024 • 05:30

Rettelse: Express 5 lastes agter og ikke fra stævnen.

Absurditet i Express 5-sagaen kræver bedre konktraktforhandlinger.

Bornholmslinjens nye færge, Express 5, og den manglende opmarchplads ved Rønne Havn er blevet et absurd kapitel i øens lange transportfortælling. Først tilkøber staten yderligere færgekapacitet med 50 ekstra bilpladser på Express 5 ved at forlænge den over 400 millioner kroner dyre årsaftale om færgedrift med to år. Planen er, at Bornholm skal få mulighed for at transportere de ekstra biler med over på hver overfart med den primære hurtigfærge i årene frem til kontraktudløb. Men færgen er først næsten et år forsinket fra værftet, og vi mister dermed en højsæson med stor færgekapacitet. Da den fine nye og ekstra store færge endelig ankom i 2023 inden højsæsonen, kunne den desværre ikke benytte sin nye fulde kapacitet. Færgen, der kun kan lastes og losses agter, kan nemlig ikke nå at laste ekstra 50 biler, med mindre der indrettes 200 ekstra parkeringspladser foran den, så personalet kan sortere dem inden lastning. De 200 parkeringspladser blev først efter færgeankomsten bevilget af Trafikministeriet, og Bornholm stod i efteråret til at få fuld nytte af sine ekstra 50 bilpladser.

Desværre er det ikke sket endnu, og i skrivende stund forventer kommune og havn, at de nye parkeringspladser tidligst bliver færdige i juli. Dermed står Bornholm til at miste sin tredje højsæson med dyrt købt ekstra færgekapacitet uden kompensation.

Staten betaler Bornholmslinjen over 10.000 kr. pr. bornholmer hvert år i støtte for at sikre mange billige færgebilletter til øen. Til sammenligning får vi ’kun’ 40.000 kr. pr. bornholmer i udligning til drift af kommunen.

På trods af den voldsomme støtte bliver de sidste 50 billetter til Bornholm stadig ikke tilbudt fuldt ud. Men mens vi venter på den øgede kapacitet, er der dog fundet en anden løsning.

Bornholmslinjens rederi har nemlig tilbudt staten, at sælge ekstra billetter til den anden hurtigfærge ved at udskifte den lille kontraktaftalte Max Mols med den større og dyrere Express 1. Dog er der den lille detalje, at de ekstra billetter ikke skal sælges til den lave statsstøttede gennemsnitspris men udbydes til fri markedspris.

Staten køber altså ekstra færgekapacitet med lav billetpris, men ender med at betale for at få ekstra færgekapacitet til fri markedspris. Molslinjens bestyrelse har meddelt, at denne ordning ikke er en god nok forretning. Men at de alligevel tilbyder at fortsætte den i 2024.

Der er nogen, der er bedre til at regne end andre i det store færgespil, og noget tyder på, at Trafikministeriet skal på efteruddannelse inden næste konktraktforhandling med Bornholmslinjen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT