Hvad der præcist skete på Express 1 den 24. marts har været efterforsket af politiet. Politikens aktindsigt viser desuden, at også Rigspolitiet, begge de danske efterretningstjenester, politiet i Danmarks nabolande og flere andre myndigheder fulgte løbende med i realtid, mens færgen lå stille i Rønne og i tiden derefter.
Gps-nedbruddet på færgen skyldtes med stor sandsynlighed en meget kraftig gps-jammer. Også privatpersoner kan købe små gps-jammere, men de har slet ikke rækkevidde nok til at lamme en 122 meter lang færge med gps-installationer monteret adskillige steder og med tredobbelt back-up af hele systemet.
– En lille gps-jammer i en lastbil er slet ikke kraftig nok til at påvirke hele færgen. Jeg er tilbøjelig til at sige, at der må have været en gps-jammer på færgen den dag, men det har i så fald været en kraftig jammer, siger Søren Skaarup Larsen, der er ekspert i gps-jamming og Ph.D.-studerende ved Institut for Rumforskning og Rumteknologi under Danmarks Tekniske Universitet, til Politiken.
– Hvorfor nogen har anskaffet sig en så kraftig jammer og tændt den på færgen, tør jeg ikke spå om, for den er alt for voldsom, hvis målet blot er at sløre sin egen lokalitet, siger han.
24. marts satte Express 1's gps-system også ud, da færgen skulle sejle ind i Ystad Havn. Det fik en maskinmester på færgen til at kontakte politiet og fortælle, at en drone fløj rundt over færgen, viser Politikens frigivne dokumenter desuden.