Gps-nedbruddet på færgen skyldtes med stor sandsynlighed en meget kraftig gps-jammer – kraftigere end dem, privatpersoner typisk er i besiddelse af.
Også usædvanligt mange skibe i Storebælt og på Kattegat oplevede pludselige svigt i deres gps-system, idet Politiken har talt op, at der blev rapporteret i alt 27 tilfælde i 2022, og avisen oplyser nu, at Danmark den 3. oktober 2022 blev ramt af et stort angreb på gps-signalet, der lagde skibes navigationssystemer ned i et område på 50 gange 30 kilometer i Storebælt – og at nye oplysninger placerer to navngivne russiske krigsskibe midt i hændelsen.
Da gps-angrebet skete, befandt de to russiske korvetter Stoikiy 545 og Soobrazitelny 531 sig i det nordlige Storebælt viser en hændelsesrapport fra Søværnets Overvågningsenhed således.
Russerne blev eskorteret af det danske patruljefartøj Nymfen P524, men klokken 14.48 forsvandt AIS-signalet, som automatisk identificerer alle skibe, først fra det danske patruljefartøj, og dernæst mistede yderligere fire fragtskibe og to færger fra Molslinjen både deres AIS-signal og gps-forbindelse.