– Jeg tænker selv at tage en tur til Polen og begynde at snakke om arbejdsmuligheder for sæsonarbejderne, fordi den begynder at sejle, siger han.
Den kommende energiø står overfor udfordringer, når der skal hænder til at bygge det hele.
– Selve transformatorstationen bliver formentlig bygget med udenlandsk arbejdskraft, ligesom når man bygger metroen i København. Jeg har hørt, at de skal bruge 300-400 personer til at opføre transformatorstationen, og der vil det være relevant at rette blikket mod Polen, siger Rune Holm. Og Polferries skal også tages med på råd i hans overvejelser.
– Jeg har også tænkt mig at tage et møde med den polske direktør næste år, når de er kommet længere med planerne, siger han.
Nu er der mindre end ni måneder, til Polferries planlægger at sejle ud fra havnen i Kolobrzeg for første gang. Rederiet er allerede ved at gøre klar til at opføre faciliteter på havnen, så det nye skib kan lægge til. I september regner de med at have fået en aftale på plads om den færge, der skal besejle ruten.