Mulighed for vinterfærge til Polen

Mulighed for vinterfærge til Polen
Denne færge er ikke den kommende færge til Bornholm fra Poien. Men selskabet er det samme. (Arkivfoto: Jens-Erik Larsen)
TRAFIK | Mandag 5. august 2024 • 14:14
TRAFIK | Mandag 5. august 2024 • 14:14

Hvis det sejler derudaf for Polferries, kan det blive til en helsårsrute.

Polferries direktør er meget begejstret over at høre, hvordan bornholmerne har modtaget nyheden om den kommende rute mellem Rønne og Kolobrzeg, som rederiet indvier næste år.

– Jeg har selv drømt om at lave denne rute i tre år, så det er dejligt at høre, at bornholmerne kan lide idéen, siger administrerende direktør Piotr Redmerski til Tidende.

Og går det godt, kommer det til at være muligt at sejle til og fra Polen året rundt. Det er der også en anden årsag til. Den handler om arbejdskraft. For polske mænd og kvinder vil gerne arbejde på Bornholm, hvis de altså har mulighed for at komme frem og tilbage mellem hjemlandet og øen uden at skulle over Sverige.

– Ruten er tænkt til at sejle fra maj-oktober, men det kan være, at vi kan sejle en enkelt tur om ugen eller måske et par stykker om måneden resten af året. Efter første sæson afgør vi, om det kan lade sig gøre, siger direktøren.

Ikke dyrere end rejser til Tyskland

Piotr Redmerski er allerede opmærksom på, at der er en energiø på vej på Bornholm,

Når energiøen kommer, ser han nye muligheder for at udnytte sin færge året rundt.

– Det kan være, at vi kan lave en ordning, hvor vi chartrer skibet ud, hvis der kommer mange polske medarbejdere til at lave energiøen, som også har brug for at komme hjem til Polen. Der vil måske også kunne komme almindelige passagerer med, hvis der er plads, siger han.

Den nye færge mellem Rønne og Kolobrzeg skal være konkurrencedygtig med Bornholmslinjens rute til Tyskland.

– Prislejet skal ikke være højere, end det koster at sejle fra Rønne til Sassnitz, og jeg vil se, om vi kan lave nogle tilbud med en bil og fem personer til 700 kroner, siger Piotr Redmerski

En tur til Polen

Rune Holm fra Tilflytterservice Bornholm er svært begejstret over udsigten til en mulig helårsrute.

– Det er dejligt, at de allerede nu kan se, der kan være noget i det. De der udskibninger med arbejdskraft kører gerne med 14-dages sjak, så det kunne også være, at man kan sejle et par gange om måneden, siger han.

Rune Holm planlægger selv en turné sydpå for at gøde markedet for polsk arbejdskraft på Bornholm

– Jeg tænker selv at tage en tur til Polen og begynde at snakke om arbejdsmuligheder for sæsonarbejderne, fordi den begynder at sejle, siger han.

Den kommende energiø står overfor udfordringer, når der skal hænder til at bygge det hele.

– Selve transformatorstationen bliver formentlig bygget med udenlandsk arbejdskraft, ligesom når man bygger metroen i København. Jeg har hørt, at de skal bruge 300-400 personer til at opføre transformatorstationen, og der vil det være relevant at rette blikket mod Polen, siger Rune Holm. Og Polferries skal også tages med på råd i hans overvejelser.

– Jeg har også tænkt mig at tage et møde med den polske direktør næste år, når de er kommet længere med planerne, siger han.

Nu er der mindre end ni måneder, til Polferries planlægger at sejle ud fra havnen i Kolobrzeg for første gang. Rederiet er allerede ved at gøre klar til at opføre faciliteter på havnen, så det nye skib kan lægge til. I september regner de med at have fået en aftale på plads om den færge, der skal besejle ruten.

'JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND'
FÅ ABONNEMENT