Uvis fremtid for polensfærgen

Uvis fremtid for polensfærgen
Vi ville gerne kunne vise et billede af den kommende færge. Men eftersom det ikke er muligt, er her et arkivbillede fra sidste gang, Polferries lagde til i Rønne. Foto: Jens-Erik Larsen
TRAFIK | Tirsdag 26. november 2024 • 05:30
TRAFIK | Tirsdag 26. november 2024 • 05:30

Direktøren for Polferries er gået i flyverskjul. Rønne Havn oplever radiotavshed fra rederiet

Entusiasmen og begejstringen sydede ud af røret, da Polferries direktør, Piotr Redmerski, fortalte Bornholms Tidende om rederiets kommende rute mellem Rønne og Kolobrzeg. Selskabet var helt klar. Første færge ville afgå i maj 2025.

- Vi har alt, hvad der skal bruges til det projekt her. Der er en meget god infrastruktur i Polen, sagde Piotr Redmerski til Tidende den 1. august i år.

Faktisk manglede der kun én lille detalje, men den skulle nok falde på plads. Selve færgen. Men ifølge Piotr Redmerski var det en formssag.

- Vi kigger efter et skib til 500 passagerer og 50 biler som udgangspunkt. Aftalen kommer på plads i september, og vi vil i første omgang leje det i 20 år, sagde han på daværende tidspunkt.

Direktøren varslede en million potentielle polske turister i det umiddelbare nærområde til havnen og seks millioner i områder lidt længere væk.

Kendskab til øens kvaliteter

Rønne Havn var i første omgang lidt overraskede over, at Polferries pludselig annoncerede en ny rute gennem Bornholms Tidende, men havnen glædede sig over at høre nyheden.

- Vi ser det som meget positivt for både Bornholm og bornholmerne, at der er et ønske om at etablere en færgerute til Polen. En rute mellem Polen og Bornholm, drevet på kommercielle vilkår, er et signal om øget kendskab til øens kvaliteter og de forventede øgede muligheder for vækst og udvikling, sagde havnens kommercielle direktør, Jeppe la Cour, til Tidende, da han hørte om Polferries planer.

Rønne Havn så flere muligheder i den kommende rute til Polen

- Vi forventer, at et sådant tiltag vil tilføre værdi både i form af øget turisme og bedre muligheder for at tiltrække arbejdskraft. Som en kommerciel havn i udvikling hilser vi initiativet velkommen og ser frem til forhandlinger om en eventuel aftale, forklarede Jeppe la Cour.

Vil I vente lidt med det interview?

Piotr Redmerski fra Polferries var meget informativ. Oprindeligt var planen kun, at færgen skulle sejle i sæsonen, men fem dage efter han lancerede nyheden om den kommende rute mellem Rønne og Kolobrzeg, luftede direktøren tanker om, ruten måske kunne sejle året rundt med nedsat frekvens om vinteren. Og færgen – den ville han have fundet i september.

Derfor kontaktede Bornholms Tidende Piotr Redmerski i starten af september for at høre, hvordan det stod til med at finde den færge. Rederidirektøren var meget informativ og fortalte i detaljer om status på projektet. Han bad samtidig om, at Tidende ventede lidt med at trykke interviewet, da han først lige skulle have afklaret nogle detaljer med Rønne Havn, så de ikke endnu engang skulle læse om færgeplanerne i Tidende. Det havde Tidende naturligvis ikke noget at indvende imod – så længe avisen kunne skrive historien som den første, gik det selvfølgelig an at vente et par dage. Som blev til et par dage mere. Som blev til yderligere nogle dage.

Fuldstændig radiotavshed

Tidende forsøgte at komme i kontakt med Piotr Redmerski, men pludselig tog han ikke længere telefonen. Direktøren besvarede heller ikke Tidendes sms’er i første omgang, men efter nogle dage sendte han nummeret til en teknisk direktør, som kunne svare på avisens spørgsmål.

Den tekniske direktør kunne Tidende heller ikke få fat på. Efter mange forsøg over flere dage tog han dog til sidst telefonen. Samtalen var meget kort. Ring til direktøren.

Det har avisen så løbende forsøgt i mere end to måneder uden succes. Men i sidste uge tilbød Rønne Havn at stille op til et statusinterview. Det skulle så vise sig, at Rønne Havn håbede på, Tidende kunne gøre havnen klogere på polakkernes planer.

– Vi har haft en indledende dialog med Polferries, der har overvejelser om den mulige rute fra Bornholm til Polen. Jeg må ærlig talt sige, at der var meget lidt håndgribeligt i det, de fremlagde, og det har ikke været muligt ud fra det at have nogle konkrete drøftelser om, hvordan det anløb kunne løses, siger kommerciel direktør i Rønne Havn, Jeppe la Cour.

Stoleleg med Hammershus

Bolden ligger i Polen. Der har den efterhånden ligget en rum tid.

– Vi har ikke hørt fra dem siden vores første møde og venter på, at de finder ud, hvad deres plan er, siger Jeppe la Cour.

Det med anløbet er faktisk et forhold, der er temmelig væsentlig at få afklaret, inden det overhovedet kan afgøres, hvad der er muligt. Samt ikke mindst hvornår det vil være muligt.

Det polske skibs størrelse afgør, hvor det vil kunne lægge til i havnen. Samtidig kommer sejlplanen også til at betyde en del. Vil det karambolere med Bornholmslinjens afgange, og vil det overhovedet give mening for havnen at få gang i ruten?

Umiddelbart kan Jeppe la Cour kun se én mulighed ud fra de tanker, Polferries har luftet i Tidende om skibets størrelse. Færgeleje tre. Det er også der, hvor Hammershus og Povl Anker holder til om sommeren, når de pendulerer mellem Rønne og Sassnitz samt til Køge. Det vil betyde trængsel om pladsen, og det vil også gøre det umuligt for Polferries at blive natten over, hvis kabalen med Bornholmslinjens to færger skal gå op. Medmindre de vil sejle, inden natfærgen ankommer fra Køge.

Ikke så dyrt at sove

– Generelt handler det om sejltider og liggetider. Personligt vil jeg foretrække, at jeg kommer om morgenen og har mulighed for at tage af sted igen om aftenen. Det skal også være attraktivt for bornholmerne at kunne sejle den anden vej, siger Jeppe la Cour.

Polen er et billigt ferieland, og en hotelovernatning lænser sjældent Visakortet. Som afsæt til en bilferie sydpå gør det heller ikke det store, hvornår man kommer i land. Som sådan. Men det afhænger naturligvis af, hvor sent man ankommer til Polen.

Håbet om den nye rute er langt fra opgivet, men hvorvidt den vil kunne blive klar til maj 2025, er ikke længere sikkert.

– Det er svært at sige, hvor lang tid det vil tage at etablere en løsning. Det vil stadigvæk potentielt kunne løses inden 1. maj, men det kommer an på, hvad de kommer med, siger Jeppe la Cour.

Bornholms Tidende fortsætter naturligvis med at kontakte Polferries og bringer selv den mindste lille opdatering i det sekund, avisen hører noget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT