Aflyser stor færgeplan

Aflyser stor færgeplan
Foto: Jens-Erik Larsen
TOPNYHED | TRAFIK | 4. MAR • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 4. MAR • 05:30

Der kommer alligevel ikke nogen rute fra Rønne til Kolobrzeg i år.

Færgen er ikke i havn om få uger. Færgen er faktisk slet ikke undervejs. For den kommer ikke. Og nu har Tidende erfaret hovedårsagerne til problemerne med den planlagte rute til og fra Polen.

Der var ellers ingen tvivl om, at færgen snart skulle lette anker inden længe. Fra maj 2025 ville det polske rederi, Polferries, nemlig åbne en rute mellem Rønne og Kolobrzeg i Polen. Det meldte rederiet ud i august 2024. Selskabet manglede blot én enkelt ting for at være klar til afgang. Selve færgen. Men ifølge den administrerende direktør, Piotr Redmerski, ville det være en formssag. Han havde allerede kig på tre forskellige færger og meldte derudover ellers klart skib.

– Jeg kan bekræfte, at vi åbner en rute næste år til Rønne. Det er en rute, som vi ser et virkelig stort potentiale i. Vi har alt, hvad der skal bruges til det projekt her. Der er en meget god infrastruktur i Polen, sagde Redmerski til Tidende 1. august 2024.



Ét af Polferrires mange fartøjer, der lige er lagt. Men ikke i Rønne Havn. Pressefoto fra Polferries.

 

Brød ud i jubel

Faktisk havde Polferries ifølge direktøren allerede været i gang med at forberede færgeforbindelsen i et år og var nu endelig klar til at melde ud om planerne for den kommende rute, der skulle lette anker fra maj 2025. Og detaljen med den manglende færge – det var netop blot en detalje.

– Vi kigger efter et skib til 500 passagerer og 50 biler som udgangspunkt. Aftalen kommer på plads i september, og vi vil i første omgang leje det i 20 år, sagde han 1. august 2024 til Tidende.

Der udbrød jubel flere steder – Horesta Bornholm kunne ikke få armene ned ved udsigten til den kommende rute. Tilflytterservice Bornholm drømte om at kunne tiltrække ny arbejdskraft sydfra. Destination Bornholm var begejstrerede over udsigten til flere turister. Rønne Handelsstandsforening kunne se potentiale for øget kasseapparatklang. På Store Torv meldte adskillige bornholmere sig klar til at gå ombord. Og idéen om ruten havde faktisk være endnu længere undervejs end ét år.

Fire dage efter at have lanceret nyheden og hørt om alle de positive reaktioner på Bornholm, tilføjede Piotr Redmerski, at:

– Jeg har selv drømt om at lave denne rute i tre år, så det er dejligt at høre, at bornholmerne kan lide idéen.

Overrasket over ruten

Rønne Havn var først lidt overraskede over at høre om Polferries planer, da de ikke selv havde hørt noget konkret om ruten, inden Tidende kontaktede dem om sagen. Men havnen var en glad havn.

- Vi ser det som meget positivt for både Bornholm og bornholmerne, at der er et ønske om at etablere en færgerute til Polen. En rute mellem Polen og Bornholm, drevet på kommercielle vilkår, er et signal om øget kendskab til øens kvaliteter og de forventede øgede muligheder for vækst og udvikling, sagde havnens kommercielle direktør, Jeppe la Cour, til Tidende, da han hørte om Polferries planer.

Destination Bornholm var også vældig glad for den kommende færgeforbindelse til og fra Polen. Derfor ærgrer det direktør Gitte Tvilling, at ruten umiddelbart set ud til at være grundstødt. Men hun er samtidig ikke overrasket over forløbet.

– Da jeg talte med Polferries her til efteråret, havde de ikke haft kontakt til Rønne Havn, siger hun.

Gitte Tvilling kunne ellers se et stort potentiale i at forbinde Polen og Bornholm.

– De polske turister har, modsat tidligere, et bedre rådighedsbeløb. De kan godt lide Bornholm, vores natur og det, vi har at byde på. Derfor håber vi stadigvæk, at Polferries bliver klar med en rute i 2026. Men lige nu er det lidt uvist, og vi ser det som en fugl på taget, vi meget gerne vil have realiseret, siger hun.

Manden, der repræsenterer hoteller og restaurationer på Bornholm, udtrykker det meget kort, da han hører om Polferries problemer.

– Pokkers. Jeg var lige så positiv, da I fortalte mig om det i august. Derfor må jeg proportionelt være lige så ærgerlig over det, når jeg hører det her nu, siger Christian Froberg Dahl, der er formand for Horesta på Bornholm.

 


 


Manden i midten er Polferrires administrerende direktør, Piotr Redmerski. Til venstre står Björn Boström, administrerende direktør i Ystad Havn, og til højre administrerende direktør i Board Szczecin and Swinoujscie Seaports’ Authority, Dariusz Slaboszewski. Foto: Dick Lindstrom

 

Havnen er for lille

Ifølge Tidendes oplysninger er Polferries røget ud i følgende vanskeligheder i forhold til at få ruten Kolobrzeg-Rønne søsat: Havnen i den polske by har ganske enkelt vist sig at være for lille til den ønskede bilfærge, og infrastrukturen er heller ikke optimal.

Det vil kræve en del at gøre den farbar for færger af den størrelse, der skal til, og derfor har Polferries i stedet valgt at tænke nyt. De nye tanker hedder Swinoujscie, hvor rederiet allerede har en rute til Ystad.

Det vil dog ikke være nogen løsning, der på nogen måde kan blive klar i år, og her har rederiet også en anden udfordring. Det mangler ganske enkelt fortsat en færge til formålet. Og det at vælge Swinoujscie som alternativ er slet ikke noget, der er tæt på at være i mål.

Tidende har i de seneste måneder forsøgt at få administrerende direktør for Polferries, Piotr Redmerski, i tale gennem opkald, sms’er og mails. Avisen vil gerne have en status på projektet, men Piotr Redmerski har ikke reageret på nogen af henvendelserne.

Han har en enkelt gang svaret på en sms og henvist til en underordnet direktør i selskabet. Den person har dog ikke villet udtale sig om sagen og henvist tilbage til Piotr Redmerski. Som fortsat ikke var til at få fat på.

Tidende har, inden artiklen gik til tryk, prøvet en sidste gang at få en kommentar fra Polferries for få en status på projektet. Det har desværre ikke været muligt.

Havnen lægger gerne kaj til

Rønne Havn afventer fortsat svar fra det polske rederi. Og afventer. Men har ikke hørt noget. Havnen har sendt følgende skriftlige svar til Tidende om den polske forbindelse.

 "Det er overordnet set positivt, at mulighederne for at få en færge fra Polen til Bornholm forfølges nærmere. Det kan blandt andet være gavnligt for turisme og tiltrækning af arbejdskraft. Vi har ikke hørt noget nyt herom på det seneste, så pt ved vi ikke, hvor Polferries er i forhold til mulig realisering af færgeforbindelsen. Når vi får mere information om Polferries planer, herunder deres konkrete ønsker og behov til Rønne Havn i forbindelse med en færgeforbindelse, vil vi naturligvis se på i hvilket omfang og hvordan, vi kan imødekomme dette i forhold til blandet andet havnens infrastruktur og øvrige aktiviteter med videre", skriver havnens kommercielle direktør, Jesper la Cour.

Rønne Havn kan ikke oplyse, hvor lang tid det faktisk vil tage at blive klar til modtage færger fra Polen. Det kommer blandt andet an på, hvilket skib Polferries i givet fald finder, samt hvornår og hvor ofte de gerne vil sejle ind i og ud af Rønne Havn.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT