Trods utilfredsstillende billetsalg: Express 1 får måske lov at blive

Trods utilfredsstillende billetsalg: Express 1 får måske lov at blive
Molslinjen er umiddelbart klar til at give ordningen med Express 1 frem for Max et år mere. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 8. SEP 2023 • 15:30
NYHED | ABONNENT
8. SEP 2023 • 15:30

Selvom Molslinjen ikke har solgt nok billetter i frit salg til at dække rederiets udgifter ved at beholde Express 1 på Ystad-ruten, er man villige til at lade ordningen køre et år mere.

Molslinjen er klar til at give ordningen med Express 1 på Ystad-ruten i stedet for Max et skud mere.

Det er på trods af, at der i løbet af den første periode med Express 1 og 5 som hurtigfærge-duo ikke er blevet solgt i nærheden af det antal billetter, som Molslinjen havde sigtet efter. Som Tidende skrev tidligere på ugen, skulle Molslinjen, ifølge et oplæg på Trafikkontaktrådets møde torsdag, i 2023 sælge billetter til 25.000 personbiler i frit salg for at dække de variable omkostninger, mens der skulle sælges 45.000 billetter kommercielt til personbiler for at dække alle omkostninger. Indtil nu har man jævnfør oplægget dog kun solgt 20.387 billetter i frit salg, hvilket altså er under halvdelen af målsætningen for at dække samtlige omkostninger.

Rederiet ønskede ikke at kommentere på tallene, før man havde fremlagt dem for Trafikkontaktrådet, men dagen efter mødet med rådet, er Molslinjen mere meddelsomme.

– Man kan sige, at den her ordning kun lige nøjagtig løber rundt. Det er kun de allermest nødvendige udgifter, som bliver betalt af det antal rejsende, der har været i år. Så vi er ikke tilfredse med ordningen, som den er forløbet her, for der er jo for eksempel ikke nok til noget så simpelt som afskrivninger på Express 1, som jo bliver mindre værd, desto mere den sejler, siger pr- og kommunkationschef hos Molslinjen, Jesper Maack.

Et skud mere

I foråret blev der, efter ønske fra Trafikkontaktrådet, lavet en tillægskontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet, hvor Express 1 skulle forblive på Bornholm, når den nye hurtigfærge Express 5 kom til øen.

Da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så Molslinjen kunne dække de ekstra omkostninger. Ordningen går i korte træk ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.

Men selvom Molslinjen altså ikke umiddelbart har fået dækket alle omkostninger i første forsøg med ordningen, er man villige til at give den et skud mere, fortæller Jesper Maack.

– Vi fremlagde på en mulighed for Trafikkontaktrådet om at give det et skud mere og lade forsøget løbe måske et år længere, eller hvad man nu kan finde ud af for at se, om det her er holdbart på sigt. Men ordningen hænger kun lige præcis sammen, og det betyder også, at vi ikke rigtig har mod på at sige, at det kører vi med resten af kontraktperioden.

Når du det ligner, at man kommer til at ligge et godt stykke under målsætningen for solgte billetter i frit salg, hvorfor giver det så mening for jer at foreslå et år mere?

– Hvis de 45.000 blev nået, så var det en god ordning, og med de 25.000 solgte billetter kunne det lige løbe rundt. Så vidt jeg ved, er august-tallene heller ikke med i det her materiale, så det hjælper også lidt på det. Så man kan sige, at det giver måske mening at give det et skud mere og se på, hvad man kan gøre for at oppe trafikken, og se hvordan det så ser ud, når der er gået et år mere, siger Jesper Maack.

Skal kunne bære sig selv økonomisk

Han uddyber, at Molslinjens ledelse nu vil gå til rederiets bestyrelse og anbefale ordningen et år mere, hvorefter bestyrelsen tager endeligt stilling til det.

– Og hvis de siger, at det er fint for dem, vil vi herefter snakke med Transportministeriet om, hvordan man kan skrue det sammen, forklarer kommunikationschefen, der ikke vil udelukke, at andre løsninger kan komme i spil, men som udgangspunkt vil det være samme konstruktion, som ordningen har været hidtil.

– Det skal kunne bære sig selv økonomisk. Ellers giver det ikke nogen mening at fortsætte. Det har sådan set været forudsætningen hele tiden.

Den nuværende tillægskontrakt gælder til den 31. december 2023, men det er kun frem til den 22. oktober, at Express 1 ifølge kontrakten er indsat i stedet for Max.