– Man arbejder på at elektrificere færgen ud fra en teknologi med svingninger, hvor man har forberedt et rum dertil. Jeg var nede for at se det rum for at konstatere, at den var god nok, og ikke bare er noget man siger. Og den er god nok. Det interessante er ikke spørgsmålet, om teknologien virker, for det gør den. Det er interessante er, om man kan få teknologien til at virke til søs.
– På den måde er der håb om, at det ikke bare er den største hurtigfærge, det er måske også en af de første grønne hurtigfærger. Det bliver meget spændende at følge, siger Thomas Danielsen.
Er det grønt nok for dig, at Molslinjen (Bornholmslinjen) satser på en teknologi med svinghjul (flywheels)?
– Det er da i den grad grønt. Der er et elektricitetsbehov i land, som man så skal have løst. Der er vi lige nu i gang med at lave et havneatlas, hvor man se, hvad der er af muligheder i de forskellige havne, og så kan man også se, hvad der er behov for. Hvis der er et stort behov for elektricitet til Express 5, må vi prøve at få det tænkt ind, svarer ministeren.
Det første møde