'Jeg flår lortet ud': Passager klager over chauffør

'Jeg flår lortet ud': Passager klager over chauffør
Molslinjen driver Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | 3. JAN • 05:30
TRAFIK | 3. JAN • 05:30

En oplevelse i Bornholm Expressen har sat sig i Carsten Svensson, der har klaget over en chauffør, som han mener behandlede passagererne groft utilstedeligt og nedladende. Molslinjen beklager oplevelsen.

Der skal egentlig ret meget til, før Carsten Svensson fra Farum klager. Men en oplevelse i Bornholm Expressens shuttlebus lørdag aften i mellemjulen har nu fået ham til tasterne for at sende en klage til selskabet.

Det oplyser han i en mail til Tidende, ligesom hans oplevelse er offentliggjort i et opslag i Bornholms Passagerforenings facebookgruppe, der har fået mange reaktioner.

"I aftes med 18.20-afgangen blev passagerer med shuttlebussen groft utilstedeligt og nedladende behandlet af en Vikingbus-chauffør. I mine øjne burde han afskediges øjeblikkeligt," indleder Carsten Svensson med at skrive i mailen, hvor han også anfører, at han rejser mellem Bornholm og det øvrige Danmark 30-40 gange om året.

Turen gik denne gang fra Bornholm mod København, og Carsten Svensson klager over den del af transporten, der fandt sted, fra passagererne ankom til terminalen i Ystad indtil ankomsten i hovedstaden.

"Da passagererne kom ud fra terminalen i Ystad, sad han helt åbenlyst og legede med sin private telefon. Der blev en solid kø og ansamling af passagerer, der ville ombord i bussen. Langt om længe besværede han sig arrogant og med ukvemsord til flere om at flytte røven ud fra sin førerplads," skriver Carsten Svensson, der tilføjer:

"Han nægtede at fortælle passagerer, hvilken side af bussen bagagen skulle placeres i, hvis man ville af i lufthavnen respektive slutholdepladsen. Citat "jeg flår hele lortet ud og efterlader taskerne".

Ødelagt bagage

Ifølge Carsten Svensson nægtede chaufføren også at hjælpe med korrekt placering af en barnevogn, mens vedkommende også nægtede passagerer, som ifølge Carsten Svensson ellers havde gyldig billet, adgang til bussen.

"Der var MANGE ordvekslinger af fortvivlede passagerer, der havde billet men blev direkte truet med at blive efterladt på kajen i Ystad. Det er simpelthen forfærdeligt, at en chauffør tillader sig at nægte at acceptere 100 procent gyldig rejsehjemmel og truer folk med at blive efterladt på kajen," skriver Carsten Svensson, der tilføjer, at bussen blev mere end 20 minutter forsinket fra Ystad på grund af 'mange konflikter' og 'så meget ballade.'

Bussen var imidlertid nu ankommet til Københavns Lufthavn, som er stoppestedet inden busterminalen ved Dybbølsbro.

"Ved ankomst til lufthavnen holdt han ude på vejen med bussen, og han begyndte brysk at kaste rundt med bagage igen. Vi blev yderligere forsinket. Jeg fik ødelagt flere ting i min taske, hvilket jeg konstaterede hjemme i min bopæl her til morgen," skriver Carsten Svensson i sin mail til redaktionen søndag.

"Den chauffør har intet at gøre i den branche. Jeg er selv chauffør. Der var mange, der var chokerede, og jeg har som sagt indsendt klager. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at de slipper sådan et individ løs som rutebilschauffør. Det er under lavmålet og under al kritik," lyder det fra en fortørnet Carsten Svensson.

Tidende har også været i kontakt med Carsten Svensson efter nytår. Han fortæller nu, at han i den kommende periode har tænkt sig at køre med tog på strækningen mellem Ystad og København.



Foto: William Sonne Kaalø

 

Beklager oplevelse

Molslinjen driver Bornholm Expressen, der til og med den 1. december havde navnet Kombardo Expressen, i samarbejde med Vikingbus. Selskabet står for busser, chauffører og logistik.

Rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, oplyser, at Vikingbus har haft samtaler med chaufføren, som har erkendt, at han ikke havde nogen god dag.

"Han er en rutineret chauffør med mange års klagefri erfaring, men det undskylder ikke passagerernes oplevelse, som ikke repræsenterer det serviceniveau, som Bornholm Expressen og Vikingbus forventer," skriver Jesper Maack i en mail til Tidende, hvori han tilføjer:

"Derfor beklager vi klagernes oplevelse. Vikingbus håndterer desuden episoden internt."

Jesper Maack oplyser videre, at han kun har hørt om denne ene klage over chaufføren i den pågældende situation.

Bornholm Expressen er en kommerciel forretning, som ikke hænger sammen med Transportministeriets kontrakt om besejlingen af Bornholm. Dermed er busforretningen ikke knyttet til færgekontrakten og ikke underlagt særlige betingelser eller krav herfra.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT