Hvem skal overtage chefposten hos BAT?

NYHED | ABONNENT | 27. OKT 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
27. OKT 2022 • 05:30

Fra december står BAT uden trafikchef, og opgaven med at finde en ny skal så små til at begynde. Men noget tyder på, det bliver en længere proces, og at BAT i en periode kommer til at stå uden chef.

Efter to år på posten som trafikchef hos BAT skifter Kim Kock-Hansen den 1. december jobbet ud med en ny stilling som direktør i Natur Bornholm. Hans afgang efterlader meget snart et tomt førersæde hos BAT, og hvor efterlader det selskabet? Og hvilken proces går i gang nu?

– Selvfølgelig skal vi have en ny trafikchef, ingen tvivl om det, fortæller Lillian Rasch Madsen, direktør i Bornholms Regionskommune.

Det er for tidligt for hende at sige, hvornår stillingen bliver slået op, men det bliver inden jul. Processen ser dog ud til at blive lang, og efter Lillian Rasch Madsens vurdering vil de nok ikke have fundet en ny trafikchef før foråret.

På den korte bane skal det besluttes, hvorvidt der skal konstitueres en ny direktør.

– Det vigtigste er at sikre, at der er ro i organisationen i den her periode, fortæller hun og oplyser, at arbejdet med at nedsætte en bestyrelse for BAT stadig vil pågå, selvom der mangler en trafikchef.

Ubelejligt tidspunkt

Der har været meget snak om BAT, busser og kollektiv trafik på Bornholm på det seneste - særligt under budgetforhandlingerne i september. Det er da også et resultat af budgetforliget, at BAT nu skal have en bestyrelse, som blandt andet kommer til at bestå af politikere. Derudover står der også i budgetforliget, at BAT skal have ekstern rådgivning til, hvordan busselskabet kan udvikle sig.

Den nye trafikchef skal kunne arbejde sammen med den kommende bestyrelse og den eksterne rådgiver med henblik på at tegne en ny fremtid for BAT.

– Det er ingen hemmelighed, at vi har et trafikselskab med et stort underskud. Enten kan man sige, at den offentlige transport på Bornholm skal se ud, som den gør. Men så må man også tænke, at det koster betydeligt mere end det, der bliver afsat nu. Eller også kan man kan sige, at hvis man vil have et offentligt transportsystem, der balancerer budgetmæssigt, så skal der laves et eller andet om.

Man kan øge indtægterne eller reducere udgifterne.
Det bliver en ny trafikchefs primære opgave at finde ud af det

– Man kan øge indtægterne eller reducere udgifterne. Det bliver en ny trafikchefs primære opgave at finde ud af det. Hvordan kan det komme til at fungere og få det til at balancere, siger Lillian Rasch Madsen.

Er det et ubelejligt tidspunkt, han stopper på?

– Det vil altid været et ubelejligt tidspunkt. Kim har været en meget værdsat trafikchef, så uanset om han var gået nu, for et halvt år siden eller om to år er det virkelig øv. Vi har virkelig sat pris på hans indsats, og han har formået især at få en god ro på i organisationen.

– Det er da dødærgerligt, og selvfølgelig er det ekstra ærgerligt, at det er lige nu, for der skal ske en masse i BAT, og vi skal have den nye bestyrelse op at stå. Men omvendt kan man sige, at der kommer en ny trafikchef, som i den grad får mulighed for at sætte sit eget præg på den forandring, som der skal ske og som uvilkårligt vil skulle ske, fordi vi er så pressede på økonomien.

BAT 2.0

Det bliver et endnu ikke nedsat ansættelsesudvalg med både repræsentation fra ledelse og medarbejdere, der skal stå for at finde den kommende trafikchef.

Og ifølge Lillian Rasch Madsen leder de efter forskellige ting i en kommende trafikchef.

– På den ene side skal vi sikre, at det er en trafikchef, der fortsat har fokus på, at det er en organisation, der rar at være i. Det er meget det, Kim har formået. Vi har mangel på chauffører, så vi skal også sikre, at folk gerne vil blive hos os.

– Og på den anden side skal det være en, der netop er i stand til det her med at udvikle og lave - jeg ved ikke om man kan sige BAT 2.0 - men kan udvikle selskabet hen mod noget, der er mere økonomisk bæredygtigt og se, hvordan man udvikler den kollektive trafik på Bornholm, siger hun og fortæller, at der ikke er nogen kandidat i kikkerten endnu.

– Men jeg er fuld af fortrøstninger. Det er ret unikt, at vi har vores eget trafikselskab på Bornholm, og jeg tror, der er mange, der vil synes, det er spændende at prøve kræfter med. Det er også en opgave, der har politikernes bevågenhed, og det tror jeg mange vil se som en fordel. Jeg tror nok, vi skal få ansøgere.