Gør status: 'En skade, der er til at få øje på'

Gør status: 'En skade, der er til at få øje på'
Læmolen blev efter uheldet inspiceret. Foto: William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | Tirsdag 26. november 2024 • 09:34
TOPNYHED | TRAFIK | Tirsdag 26. november 2024 • 09:34

Da tirsdag morgen oprandt, og dagslyset viste sig, kunne Bornholmslinjen for alvor gå i gang med at besigtige skaden på hurtigfærgen Express 5s højre side efter gårsdagens uheld i Rønne Havn.

Men det er ikke rederiet, der alene vurderer, hvad der nu skal ske.

– Status er, at klassifikationsselskabet DNV sender en mand til Rønne i dag så hurtigt som muligt for at besigtige skaden. Det er dem, der skal vurdere den, og så er der flere muligheder, siger Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack:

– Hvis skaden viser sig at kræve et ophold på værft, skal de vurdere, om vi kan få lov til at sejle med den, som den er, eller om der skal gøres noget inden. Det er op til klassen at vurdere, hvad status er - og hvad kravet til os er i den sammenhæng.

Artiklen fortsætter under billedet


Foto: William Sonne Kaalø

 

Express 5 var på vej ud af Rønne Havn ved 20.30-tiden mandag aften med kurs mod Ystad, da færgen ramte en af havnens moler - i dette tilfælde den såkaldt læmole. Uheldet medførte større revner i færgens højre side, viser videoer fra stedet.

– Det er en skade, der er til at få øje på. Vi er simpelthen nødt til at afvente, at klassen kommer og fortæller, hvad omfanget er. Men det er klart, at når blødt aluminium skraber ind mod så hård en kant på den måde, så giver det alvorlige skrammer, siger Jesper Maack.

Ved I allerede nu, hvorfor uheldet skete?

– Nej. Der skal snakkes med besætningen på skibet, så de kan fortælle om deres oplevelse af situationen, og så skal vi samle teknisk dokumentation og kommunikation sammen for på et eller andet tidspunkt at levere en redegørelse til Søfartsstyrelsen, som man altid skal i disse situationer, lyder det fra Jesper Maack.

Rønne Havns kommunikationschef, Jesper Jürgensen, skriver i en sms til Tidende om molens tilstand:

"Vi har ikke konstateret skader på molen, og hændelsen vil set fra vores side ikke få betydning for trafikken i havnen i øvrigt."

Artiklen fortsætter under videoen, som er taget af et øjenvidne umiddelbart efter færgen har ramt molen.

Video: Malthe Nielsen

 

Konventionelle færger i aktion

Indtil videre er det altså de konventionelle, langsommere færger Hammershus og Povl Anker, der tager en tørn på ruten mellem Rønne og Ystad. Begge færger har en overfartstid på to timer og 45 minutter, mens hurtigfærgerne klarer turen på en time og 20 minutter.

Hurtigfærgen Express 1, der normalt agerer ekstrafærge på Bornholmslinjen, har de seneste uger nemlig sejlet på Molslinjens rute mellem Jylland og Sjælland. Og nu er Express 1 slet ikke tilgængelig.

– Den gik i dok i Frederikshavn i går - planlagt - så det er, som det er. Den har vi ikke til rådighed, siger Jesper Maack.

Kan der blive tale om, at I tager en anden hurtigfærge fra Aarhus, hvis det viser sig, at Express 5 skal på værft?

– Lige nu sejler vi med plan b. Det er, som det altid er, med Hammershus og Povl Anker. En eventuel plan C vil afhænge af, hvad klassen siger i dag, og hvor lang tid vores teknikere vurderer, der går. Afhængig af hvad vi får at vide i dag, og hvad dagslyset afslører af skader, må vi se, hvad vi kan lægge af planer. Det kan jeg umuligt sige noget om endnu, siger Jesper Maack.

Artiklen fortsætter under videoen, som viser færgens sejlads mandag aften, og hvilken mole, færgen ramte.

 

Er der en grænse i kontrakten for, hvor lang tid man må sejle med konventionelle færger i stedet for hurtigfærger?

– Det tror jeg faktisk ikke umiddelbart, der er. Men vi er jo på vej ind i december, så det vil altid være vores fokus at få genoprettet hurtigfærgedriften så hurtigt som muligt. Men det kommer an på, hvad meldingerne lyder i dag.

– Lige så snart de (DNV, red.) har vurderet skaden med os, kan vi begynde at komme med et tidsperspektiv for, hvad det er, vi skal have lavet, og hvor lang tid det vil tage, siger Jesper Maack.

Det er tredje gang, siden Express 5 blev sat i drift på ruten mellem Rønne og Ystad sidste år, at færgen støder ind i et kajanlæg. Den 27. maj sidste år skete det i Ystad. Den 8. juni i år rev færgen sig så løs af fortøjningen i Ystad, mens den lå i færgelejet, hvorefter den ramte den modsatte kaj, hvor polensfærgerne lægger til.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT