Men færgedelen af undersøgelsen omfatter også en analyse af en direkte rute til hovedstadsområdet. Det er i høj grad Dansk Folkepartis fortjeneste, at fordele og ulemper ved en direkte rute med hurtigfærge til København granskes. Mens coronanedlukninger gjorde rejser over Sverige usikre, satte DF fokus på en rute til hovedstaden, og selvom frygten for besvær ved grænsen er aftaget, mener folketingskandidat René Danielsson, at det stadig er relevant at undersøge nærmere.
– Vi har den principielle holdning, at vi gerne vil sejle fra Danmark til Danmark, siger René Danielsson.
– Jeg er ikke ingeniør, så jeg ved ikke, hvad det vil kræve af havneanlægget i København, Dragør eller hvor man skal lægge til. Men det kunne være superfedt. Jeg mener, at man med de superfærger, der var på tale for nogle år siden, kunne klare turen på tre en halv time. Af princip synes vi, at det skal undersøges, så vi kan diskutere det på et oplyst grundlag, siger DF-kandidaten som lægger vægt på, at ruten skal betjenes af hurtigfærger, og at billetterne ikke må blive for dyre.
– Det er selvfølgelig også et spørgsmål, hvad det vil koste. Ender det med en billetpris på 800-900 kroner per vej, er jeg ikke sikker på, det er en god idé, siger René Danielsson.
Ruten til Køge skal styrkes