Flyselskab advarer mod vildledning om grøn flyrute

Flyselskab advarer mod vildledning om grøn flyrute
DAT og Norwegian i Bornholms Lufthavn. Arkivfoto
NOTITS | 10. SEP 2024 • 15:09
Af:
Ritzau
NOTITS
10. SEP 2024 • 15:09

Det vil være vildledende for flyselskab at kalde regeringens ønskede grønne flyrute for grøn, siger Norwegian.

Regeringens grønne luftfartsrute i Danmark bør ikke indeholde betegnelsen "grøn". For det vil være vildledende, hvis et flyselskab markedsfører flyruten som grøn.

Sådan lyder advarslen fra luftfartsselskabet Norwegian i et høringssvar. Norwegian er den næststørste aktør på det danske marked, og selskabet har selv "både ønske og ambition om at byde ind på ruten". Flyselskabet DAT har tidligere udrykt spænding efter at se udbuddet af den grønne indenrigsflyrute.

Regeringen landede i december sidste år en aftale om grøn luftfart. Den indeholder blandt andet ambitionen om en grøn indenrigsrute i Danmark i 2025.

Men det er "usikkert", om en grøn flyrute overhovedet kan lade sig gøre næste år, vurderede Trafikstyringen i juli i et høringssvar.

En af de væsentlige usikkerhedsfaktorer er, at det i dag ikke er tilladt at flyve på 100 procent grønt brændstof. Sikkerhedsreglementer tilskriver, at der maksimalt må blandes 50 procent grønt brændstof i en flytank.

Norwegian hæfter sig ved flere usikkerheder i sit høringssvar.

– Flere flyselskaber er kommet i klemme ved brugen af "grøn" eller "bæredygtig" i forbindelse med deres markedsføring og kommunikation vedrørende både iblanding og flyvninger på 100 procent SAF (sustainable aviation fuel - såkaldt bæredygtigt flybrændstof, red.).

– SAF er for nuværende ikke 100 procent grønt, og det er derfor vildledende at betegne ruten som grøn, skriver Norwegian blandt andet.

Det norske luftfartsselskab uddybede mandag sin bekymring over for mediet Mobilitywatch.

– Vi har ikke lyst til at love vores kunder noget, som vi ikke kan overholde. Det sætter flyselskaberne i et dårligt lys, fordi vi kan få en straf, hvis vi markedsfører ruten som grøn, sagde kommunikationschef Sara Westphal Neergaard til Mobilitywatch.

Også Forbrugerrådet Tænk har bemærket regeringens brug af udtryk som "grønne brændstoffer", "grønne flyvninger" og "bæredygtigt flybrændstof" i det udkast til en bekendtgørelse, der har været i høring.

I høringssvaret fra Forbrugerrådet Tænk lyder det, at rådet "ønsker at gøre opmærksom på, at vi finder det meget uhensigtsmæssigt, at man i udkastet anvender denne slags udtryk, idet de potentielt kan ende med at danne grundlag for vildledende markedsføring".

– Efter Forbrugerrådet Tænks vurdering kan en sådan sprogbrug skabe uklarhed over, hvad der er lovlig sprogbrug, hvilket i sidste ende kan medføre, at forbrugerne udsættes for vildledende markedsføring i form af greenwashing, står der i høringssvaret.

Transportminister Thomas Danielsen (V) siger i et skriftligt svar, at regeringen læner sig op ad internationale standarder i sine definitioner.

– Regeringens mål er at lave verdens først indenrigsflyrute, som bruger 100 procent grønne drivmidler. Her kan vi ikke bare opfinde vores egne definitioner, men læner os op ad de internationale standarder.

– Branchen siger, at det er alt for ambitiøst, og jeg har meget svært ved at forstille mig, at konkurrencemyndighederne vil kalde det greenwashing, lyder det fra transportministeren.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT