Får ingen hjælp: Ældre Sagen langer ud efter Molslinjen

Får ingen hjælp: Ældre Sagen langer ud efter Molslinjen
Steen Thomsen er formand i Ældre Sagen Bornholm. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
TOPNYHED | TRAFIK | Mandag 16. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | Mandag 16. december 2024 • 05:30

Flere ældre borgere oplever udfordringer med at bestille billet til Bornholm Expressen, da det kun er muligt at gøre online. Molslinjen påpeger, at der er sat en pc frem til formålet i færgeterminalen i Rønne – men det løser ikke problemet, mener Ældre Sagen Bornholm.

Gå lige ind i appen og bestil en billet til afgangen mod København klokken 10.19 i morgen. Eller gør det i browseren på computeren.

For langt de fleste vil det formentlig være pærelet at følge denne instruktion og opgaven vil være klaret i løbet af 0,5. Men flere borgere oplever udfordringer med at købe billetter til busselskabet Bornholm Expressen, da man kun kan købe billet til turen mellem Bornholm og København online via Kombardo Expressens hjemmeside eller app.

Det fremgår af Trafikkontaktrådets dagsorden til et møde torsdag eftermiddag.

Mere specifikt er rådets sekretariat blevet gjort opmærksom på, at der er tale om en udfordring for de borgere, der ikke er fortrolige med at bruge en computer.

Ifølge formanden i Ældre Sagen Bornholm, Steen Thomsen, er der primært tale om et problem for ældre borgere – men der er også en gruppe af yngre borgere, der kan være udfordrede af den en eller anden grund. Han glæder sig derfor over, at Trafikkontaktrådet nu bliver orienteret.

– Det er en ting, der er blevet rettet henvendelse til os omkring, fordi det er en reel udfordring og ikke noget, vi finder på. Når vi tager fat i problematikken, skyldes det henvendelser fra borgere på Bornholm, siger Steen Thomsen, der tilføjer, at 20-30 procent af befolkningen over 75 år er udfordret på IT-området.

– Når jeg siger udfordret, er det, fordi en del af dem løser det ved, at de har venner eller børn, som klarer det for dem. Det er da rart, at der er nogen, der vil hjælpe – respekt for det. Men det her er et stigende problem, og det er en ganske stor procentdel, jeg taler om. Så det er ikke et lille problem.

Der kan være udfordringer

Trafikkontaktrådets sekretariat har forelagt problematikken for Bornholmslinjen, som samarbejder med busselskabet Herning Turist om konceptet Kombardo Expressen, hvor man altså stadig køber sine billetter – selvom forbindelsen til Bornholm nu hedder Bornholm Expressen og drives af Vikingbus.

”Konceptet er ikke en del af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm om end konceptet, sammen med togforbindelsen fra Ystad, udgør en vigtig tilstødende transportforbindelse for Bornholmslinjens gående kunder til og fra Bornholm”, lægger rederiet ud med at konstatere i sit svar til Trafikkontaktrådet.

Rederiet medgiver dog, at der kan være udfordringer forbundet med at købe en billet til Bornholm Expressen for den omtalte gruppe af borgere:

”For konceptet tilbydes der kun booking og salg af billetter via Kombardo Expressens hjemmeside på internettet eller i Kombardo Expressens app til smartphones, hvilket naturligvis kan give udfordringer for de borgere, som ikke har adgang til én af disse løsninger i hjemmet”, oplyser rederiet i sit svar.

Vil kunne ringe til selskabet

Hvad ville en god løsning på problemet så være? Ifølge Steen Thomsen skal man kunne gribe knoglen og ringe til en medarbejder for at få fingrene i en billet til hovedstaden – og den anden vej hjem for den sags skyld.

– Der er ikke anden løsning end, at man også skal kunne ringe og bestille en billet, hvis det ikke ligger én lige for at gøre det over nettet. Egentlig synes jeg, det er forholdsvist simpelt ved, at man giver folk mulighed for at bestille ved at ringe. Den gruppe – der ikke er så lille – som er udfordret, de skal have den mulighed at ringe op, siger Steen Thomsen.

Det tyder dog på, at Ældre Sagens lokalformand må informere sine berørte medlemmer om, at de fortsat må ty til computer eller smartphone for at få fingrene i en billet. Molslinjen meddeler i sit svar til Trafikkontaktrådet nemlig blot, at Bornholmslinjen har opstillet en pc og printer i terminalen i Rønne, hvor kunder kan booke og købe billetter til Bornholm Expressen.

”Ved denne pc kan man også købe billetter til DSB, da Bornholmslinjens personale kun har mulighed for at sælge billetter til den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm”, lyder det i rederiets svar.



Arkivfoto: Tommy Kaas

 

’En fornægtelse af problemet’

Men den løsning giver Steen Thomsen ikke meget for.

– Der kan jeg bare sige: goddag mand økseskaft. Udfordringen består jo i, at denne gruppe ikke kan bestille via en pc. Så er der jo ikke meget hjælp i, at de i værste fald tager bussen fra Nexø, kører ind og så er udfordringen fuldstændig den samme, som de ikke kunne løse i Nexø, siger han og tilføjer:

– Det er overhovedet ikke en afhjælpning af problemet – det er en fornægtelse af problemet. Det mener jeg virkelig. Jeg kan blive dybt overrasket over, at så stort et firma med kompetente folk vil tillade sig at svare på den måde, for det er overhovedet ikke at håndtere problemet.

Så du kan ikke bruge det svar til så meget?

– Hvis jeg skal sige det meget venligt, kan det overhovedet ikke bruges, for det forholder sig slet ikke til problemet.

Man kan få hjælp

At man ikke kan ringe til Bornholm Expressen for hverken at booke, ændre eller for den sags skyld få refunderet billetter, er der ifølge Molslinjens pr- og kommunikationschef en ganske simpel forklaring på:

– Bornholm Expressen er en online forretning, hvor det er nemt og hurtigt at gøre den slags selv - eller der kan sendes en mail til kundeservice, som så kan hjælpe, siger Jesper Maack.

Samtidig er løsningen med pc’en i færgeterminalen i Rønne ikke et initiativ, Bornholmslinjen har taget nu, efter at være blevet forelagt problematikken af Trafikkontaktrådet. Jesper Maack oplyser nemlig, at den har stået der længe - også dengang, Bornholmerbussen stadig eksisterede.

Hvordan hjælper det borgere, der er udfordrede af at skulle bestille billetter online til Bornholm Expressen, at man tilbyder, de berørte kan bruge en pc i terminalen i Rønne?

– Det hjælper på den måde, at kommer man i terminalen, kan man spørge en af vores medarbejdere om hjælp til bussen eller til booking hos DSB. Det vil de typisk kunne, hvis de ikke er optaget af en aktuel færgeafgang, lyder det fra Jesper Maack.

Som svar på Steen Thomsens kritik af mulighederne for at købe billet, siger pr- og kommunikationschefen:

– Hvis der skulle være enkelte, som ikke kan overskue at booke online, så kan de enten få hjælp af venner eller familie til det - eller de kan komme forbi vores pc i terminalen og få hjælp samt en demonstration, så de efterfølgende kan gøre det selv en anden gang.

Mail fra borger til Steen Thomsen, som han har sendt videre til Kombardo Expressen den 21. oktober:

”Til kombardo.

Undertegnede har på Ældre Sagen Bornholms vegne modtaget følgende henvendelse.

Jeg er fuldstændig enig i indholdet af henvendelsen.

Ikke blot på Ældre Sagens 8000 medlemmer her på Bornholms vegne men gældende samtlige borgere skal jeg bede om et svar, som jeg forventer bliver et imødekommende svar, til en fornuftig løsning for vore borgere.

Med venlig hilsen

Steen Thomsen formand for Ældre Sagen Bornholm.”

”Til Steen Thomsen.

Vi er flere ældre borgere, som har snakket om besværligheden ved at købe en billet ved Kombardo.

Den eneste mulighed vi har for at købe en billet, er over internettet og deres app. Begge dele kræver en teknisk forståelse som nogen har vanskeligheder ved. Vi føler os hæftet af udviklingen og bare det at tage på besøg ovre er tæt på en umulighed for os, hvis vi ikke kan få hjælp af venner, familie eller bekendte til at købe billetten.

Den teknologiske udvikling er en hyppig gene for os, hvis vi samtidig ønsker at leve et almindeligt liv, og særligt er kombardos valg om at billetter kun kan købes online til stor gene for os.

Vores håb er, at i med jeres stærke bagland kan tage problematikken op ved relevante instanser - om det er politisk eller via dialog med kombardo må være jeres vurdering.

Vi håber på jeres samarbejdsvillighed, og hvis I ønsker yderligere dialog, er jeg mere end villige til at tage den med jer.

Med venlig hilsen”

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT