750 kroner for at komme foran i køen til lægen: 'Det hører ikke hjemme på Bornholm'

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 29. juni 2025 • 15:30
Af:
Vibeke Westh
regionsrådsmedlem (S)
kandidat til Region Østdanmark
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 29. juni 2025 • 15:30

Det gør mig oprigtigt bekymret at se, at flere praktiserende læger – via netværket Lægerne Danmark – nu tilbyder “fast track” til lægen for 750 kroner kontant. For den pris kan man købe sig til en tid samme dag, mens andre må vente.

Modellen forsøges nu udbredt til flere byer landet over. Det er, efter min mening, et angreb på en af grundpillerne i det danske samfund – og et opgør med de værdier, der binder os sammen her på Bornholm.

Her på øen ved vi, hvor vigtigt fællesskab og nærhed er – og hvor afgørende det er, at man kan få hjælp, når man har brug for det, uanset hvor mange penge man har. Allerede i dag oplever mange bornholmere, hvor svært det kan være at få en lægetid.

Hvis vi åbner døren for brugerbetaling, så risikerer vi, at uligheden i sundhed vokser, også her på øen, hvor afstandene og udfordringerne i forvejen kan være større end andre steder i landet.

Ikke luksus

For mig er lægehjælp ikke et luksusgode, men en rettighed.

Vores sundhedsvæsen skal være for alle - ikke kun for dem, der kan betale ekstra for at springe køen over. Hvis vi accepterer denne udvikling, så svigter vi fællesskabet og risikerer at skabe et A- og et B-hold – stik imod alt det, jeg tror på.

Jeg mener, at løsningen må være flere læger og bedre adgang for alle - ikke særlige tilbud til dem, der har råd. Hvis vi begynder at acceptere brugerbetaling for almindelige lægebesøg, så slipper vi et princip, som har gjort Danmark stærkt: Lige adgang til sundhed for alle – uanset indkomst og bopæl.

Afgørende

Det er derfor afgørende, at vi får sat en klar grænse. Vi skal undersøge, om denne model overhovedet er lovlig, og om nødvendigt politisk sikre, at reglerne beskytter lighed og fællesskab.

Jeg er derfor ekstra glad for, at vores regionsrådsformand, Lars Gaardhøj fra Socialdemokratiet i Region Hovedstaden, er så klar i sin udmelding. Han lægger ikke fingrene imellem, når det gælder behovet for handling:

“Hvis det viser sig, at modellen er inden for overenskomstens rammer, bliver vi nødt til at lave ændringer i overenskomsten. Det er ikke en god udvikling at blande brugerbetaling med fri og lige adgang til lægen.”

Vi skal holde fast i de værdier, der binder Bornholm – og Danmark – sammen. Sundhedsvæsenet skal være for alle - ikke kun for dem, der kan betale.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT