– Ja, det er der. Men den kabale kan ikke gå op. Man kan give dem så mange bybusvagter som overhovedet muligt, men man kan ikke fylde deres vagtskemaer op. Det har man kunnet før, da vi havde forskellige ruter. Men det kan vi ikke i dag med kun én rute, forklarer Stig Lodberg.
Flere elbusser på vej
BAT har i løbet af året haft opgaven om levering af 15 fabriksnye elbusser sendt i udbud, og som tidligere beskrevet i Tidende, er opgaven vundet af Hessel Bus, der kommer til at levere det kinesiske busmærke Zhongtong Bus. Men der kommer til at gå lidt tid, før dieselbusserne er skiftet ud med de nye elbusser. De første fem skal efter planen leveres i slutningen af 2025 og de næste ti i 2026. Derudover er der en option om levering af yderligere fem busser i 2027, hvis kommunalbestyrelsen er med på den, har trafikchefen tidligere oplyst.
Ifølge Niels Rasmussen er det vigtigste i første omgang da også, at der kører en bus på rute 22 - ikke hvilken slags bus.
– Det vigtigste er, at der kører en bus på ruten og herefter udbrede elbusser på Bornholm mere og mere i fremtiden, som også er en del af BRKs/BATs strategi henimod 2030, lyder det fra trafikchefen.
Tidende har forgæves forsøgt at indhente politiske reaktioner på sagen. Helle Munk Ravnborg, der er Enhedslistens forperson i natur-, miljø- og planudvalget, oplyser, at hun først har tid til at kommentere torsdag. Løsgænger Søren Schow afviser at kommentere på nuværende tidspunkt. De øvrige partier i udvalget er ikke vendt tilbage på Tidendes henvendelse inden avisens deadline.