For at få gjort den forklaring mere konkret, ringer Tidende til Stig Lodberg, der, ud over selv at være buschauffør i BAT, er tillidsrepræsentant for chaufførerne.
Inden han kommer på banen, er det for forståelsens skyld vigtigt først og fremmest at få slået fast, at de to otte meter-elbusser kun kan køre på bybusnettet. Dieselbusserne kan derimod både køre på bybusnettet og det regionale rutenet på resten af Bornholm. Samtidig er det vigtigt at forstå, at elbussernes parkeringsplads og ladestation er på busstationen ved færgeterminalen på havnen, mens dieselbussernes parkeringsplads er på Industrivej et helt andet sted i Rønne.
Når en buschauffør kommer ind til Rønne efter at have kørt på eksempelvis den regionale rute 3, og derefter skal køre en eller flere ture på bybusruten, så er det altså ikke bare lige til at skifte over i en elbus, da dieselbussen skal parkeres et helt andet sted i byen.
– Du kan ikke stille dieselbussen ovre på havnen, for det er der ikke plads til. Den skal ned til Titan (BATs værksted og parkeringsplads, red.) på Industrivej. Du bruger otte minutter på at køre over til Industrivej, og hvordan kommer du så tilbage igen? For din elbus står jo ovre på havnen til opladning. Så skal man have én fra værkstedet til at køre sig tilbage igen - eller også skal du have én fra værkstedet til at komme og hente bussen på havnen, som så kan køre den over til Titan, forklarer Stig Lodberg.
Problemet opstår også, hvis en chauffør skal skifte den anden vej - fra elbus til dieselbus. Eksemplet er her, at chaufføren ankommer til Rønne Havn med elbussen efter en tur på rute 22.