Tillidsrepræsentant og buschauffør Stig Lodberg forklarede i onsdagens Tidende, at udfordringen konkret består i, at de to otte meter-elbusser holder parkeret og bliver ladet op på busstationen ved færgeterminalen på Rønne Havn, mens dieselbusserne, som der er langt flest af i BATs vognpark, holder parkeret ved værkstedet Titan på Industrivej et helt andet sted i byen.
Når en buschauffør kommer ind til Rønne efter at have kørt på eksempelvis den regionale rute 3, og derefter skal køre en eller flere ture på bybusruten, så er det altså ikke bare lige til at skifte over i elbussen, da chaufførens dieselbus skal parkeres et helt andet sted i byen. Problemet opstår også, hvis en chauffør skal skifte den anden vej - fra elbus til dieselbus. Dieselbussen skal chaufføren hente på Titan, og det vil tage 20 minutter for en chauffør at hente sådan en bus.
– Derfor må man i vognløbene sige, at det er bedre, at chaufføren kører en dieselbus hele vejen, forklarede Stig Lodberg.
Denne logistik kritiserer Mark Palmquist.
– Nu valgte man at få bygget ladestandere nede på havnen, og det var jo en super idé, når alle busser normalt holder oppe på Titan, siger kommunalpolitikeren ironisk.