Massive problemer med elbusser

Massive problemer med elbusser
Det er stadig kun cirka 50 procent af afgangene på bybusruten i Rønne, der køres med elbusser. Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | 14. JAN • 05:30
TRAFIK | 14. JAN • 05:30

Udfordringer med software, teknik og mekanik. BAT kæmper med at løse problemer i trafikselskabets elbusser, og det betyder, at de endnu ikke udnyttes til fulde. Samtidig er flere busser på vej.

Det er stadig langt fra alle afgange på bybusrute 22 i Rønne, der køres med BATs dertil indrettede elbusser.

I oktober meddelte trafikchef Niels Rasmussen, at 58 procent af afgangene i september blev kørt med en dieselbus - selvom BAT har købt to mindre elbusser til at køre på netop bybusnettet.

Det er stadig tilfældet, oplyser Niels Rasmussen nu.

"Vi er stadigvæk i en driftsmæssig situation, hvor BAT kun kører med elbusserne i cirka 50 procent af tiden på bybusruten på grund af tekniske udfordringer på elbusserne og et logistikmæssigt problem på planlægningssiden," skriver trafikchefen i en mail til Tidende.

Det logistiske problem fortalte Niels Rasmussen allerede om i oktober. Det handler om vagtplaner og sammensætningen af de såkaldte vognløb - altså hvilke busser der kører på hvilke ruter på givne tidspunkter.

– Det handler om, at alle vores buschauffører kører i en bus, hvor der er afsat tid til en omgang på den enkelte rute. Herefter skifter chaufføren bus og kører på en anden rute. Før vi fik elbusser, var dette ikke en problemstilling, da alle busser kørte på alle ruter, lød det fra trafikchefen, der tilføjede:

– I og med at otte meter-elbusserne kun kører på rute 22, så er det blevet en logistisk udfordring i visse perioder.



BAT har fremsendt denne modeltegning af BATs kommende elbusser. I første omgang er 15 busser på vej, hvoraf de første efter planen kommer til juni. Eget foto

 

Flere tekniske udfordringer

Dengang lød det også, at årsagen til den manglende kørsel ikke bundede i, at busserne var i stykker. Nu oplyser Niels Rasmussen imidlertid, at BAT har 'en masse tekniske udfordringer med elbusserne', som man arbejder på at få løst.

– Det er også derfor, de nogle gange ikke kører. Det er en kombination, siger Niels Rasmussen i dag.

Hvad er det for nogle udfordringer?

– Det er alt muligt. Softwareudfordringer, tekniske udfordringer, mekaniske udfordringer. Det er alle mulige ting, som ikke burde være der. Det er ikke tilfredsstillende, og det er jeg i dialog med leverandøren om, siger Niels Rasmussen, der tilføjer, at udfordringerne gælder alle BATs fire elbusser.

Trafikchefen har dog en forventning om, at brugen af elbusserne bliver bedre, når den nye køreplan træder i kraft den 1. april.

– Det er dét, der er målet nu. Det har også irriteret mig, at vi ikke kunne køre, som vi gerne ville. Per 1. april laver vi en plan, så logistikken og vagtplanlægningen passer, så vi i hvert fald på dét område kan køre i elbusserne, siger Niels Rasmussen.

Der er samtidig udsigt til, at flere af trafikselskabets dieselbusser bliver erstattet med elbusser. 15 elbusser den gamle røde BAT-farve af det kinesiske mærke Zhongtong Bus er nemlig på vej til Bornholm. De første fem ankommer efter planen til sommer.

– Men der kan godt være en lille forsinkelse. Det regner jeg med, der er. Men 1. juni er datoen for de første fem. Så er det planen, at de næste ti kommer den 1. januar 2026, forklarer Niels Rasmussen, fra hvem det videre lyder, at trafikselskabet har en option på yderligere fem busser.

FÅ ABONNEMENT