Bornholms 15 næste elbusser kommer fra statsejet fabrik i Kina
René Danielsson (DF) er vred over let at kunne søge sig frem til, at Bornholms kommende 15 elbusser er produceret af et firma, der er ejet af den kinesiske stat.
Producenten af Bornholms kommende 15 leasede elbusser er en virksomhed, der er ejet af den kinesiske stat.
Det viser simple søgninger på firmaet Zhongtong Bus, der leverer de 15 busser til det danske busselskab Hessel Bus, som formelt har vundet udbuddet.
Zhongtong Bus er ejet af Shandong Heavy Industry Group, der igen er ejet af den kinesiske stat.
Dermed kommer leasingen af de 15 elbusser til at støtte det kinesiske styre. Det er medlem af kommunalbestyrelsen René Danielsson (DF) meget langt fra tilfreds med.
– Det er mit værste mareridt, der bliver til virkelighed med de her busser. Jeg har ikke set udbudsmaterialet, men prisen har jo nok været den faktor, der vejede tungest, og så skal man jo til Østen, siger han.
Tidende skrev fredag, at "bedste forhold mellem pris og kvalitet" var bygget ind i udbuddet som den afgørende faktor. Samtidig stod det klart, at de kommende busser bliver røde.
– Det bliver 15 og op til 20 røde skamstøtter, der kommer til at vimse rundt i det bornholmske landskab, siger René Danielsson.
– I diskussionen om flygtninge har jeg i 10 år skullet høre fra den ene side af salen, at vi er ih-og-åh så onde. Men her støtter vi så et regime, der begår folkemord, undertrykker sin egen befolkning, overudnytter naturen og afskærer provinser fra omverdenen.
– Vi skal høre, at vi ikke må købe israelske appelsiner. Vi må heller ikke placere kommunale værdipapirer i Saab, fordi de har en lillebitte våbenafdeling. Men med de her busser må vi godt støtte det kinesiske styre. Det er topmålet af hykleri, hvis vi leaser de her busser, siger René Danielsson.
– Alt hvad jeg har hørt af fine moralprædikener fra mine kolleger bliver ligegyldigt, hvis den her leasingaftale går igennem. Jeg har meget svært ved at se, hvordan nogen borgerlige vil kunne stemme for det, siger han.
Kontrakten på de leasede busser skal efter planen skrives under i den kommende uge, men René Danielsson har ikke opgivet at få annulleret aftalen.
– Det kommer med i vores budgetforslag. Når vi kunne annullere HCS-udbuddet, må vi også kunne annullere det her, siger han.
René Danielsson går samtidig som en given sag ud fra, at de kinesiske busser kommer med teknologi, der sætter dem i stand til at sende data fra Bornholm tilbage til Kina.
– Jeg er ikke så blåøjet, at jeg tror, at man kan undgå Kina fuldstændig, når det kommer til elektroniske komponenter. Men køber du kinesisk teknologi, må du også forvente, at kineserne suger dine data. Der er nok også en grund til, at man ikke længere ser telefoner af mærket Huawei, siger han.

MEST LÆSTE


En rujnnpolta
En lille trind, nærmest rund kvinde
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration