– Det har betydet, at rigtig mange andre kommuner har fået øjnene op for det her alternativ. Vi har haft besøg af flere delegationer og kan se, at adskillige kommuner nu vælger at følge trop, fortalte Karim Friis Arfaoui efter et års erfaring med de kinesiske busser.
Også København så mod Kina, da hovedstaden tog første skridt mod målet om, at alle dieselbusser skal være skiftet ud med elbusser i 2025.
Skiftet foregår med én buslinje ad gangen, for det krævede indkøb af 35 elbusser, da bare den københavnske linje 18 fik elbusser som den første. Igen blev leverandøren kinesisk, men til forskel fra Roskilde blev de leveret af BYD, verdens største fabrikant af elbusser, der sidder på cirka en femtedel af det europæiske marked.
Sidste år kom 308 nyproducerede elbusser til Danmark. Over halvdelen af dem, nemlig 178, var kinesisk producerede. Det viser en opgørelse, som det svenske nichemedie Bussmagasinet gik ud med i november. De 308 nye elbusser udgjorde samtidig tre fjerdedele af alle nye busser, der blev købt ind i Danmark sidste år.