Yutong-busserne er blevet en stor succes i Roskilde. Busserne har været i drift 99,99 procent af den planlagte tid, og rækkevidden har været op til 50 kilometer længere pr. opladning end ventet.
Det rygtedes hurtigt i det kommunale bus-landskab. Her var mange øjne rettet mod Roskilde, fordi kommunen var først med elektriske busser i Danmark.
– Det har betydet, at rigtig mange andre kommuner har fået øjnene op for det her alternativ. Vi har haft besøg af flere delegationer og kan se, at adskillige kommuner nu vælger at følge trop, fortalte Karim Friis Arfaoui efter et års erfaring med de kinesiske busser.
Også København så mod Kina, da hovedstaden tog første skridt mod målet om, at alle dieselbusser skal være skiftet ud med elbusser i 2025.
Skiftet foregår med én buslinje ad gangen, for det krævede indkøb af 35 elbusser, da bare den københavnske linje 18 fik elbusser som den første. Igen blev leverandøren kinesisk, men til forskel fra Roskilde blev de leveret af BYD, verdens største fabrikant af elbusser, der sidder på cirka en femtedel af det europæiske marked.