De nye elbusser kan komme fra Kina

De nye elbusser kan komme fra Kina
En elbus fra den kinesiske producent Yutong kører her i Roskildes gader. Foto: Movia
NYHED | ABONNENT | 14. JAN 2023 • 10:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
14. JAN 2023 • 10:30

Over halvdelen af alle nyindkøbte elbusser i Danmark sidste år blev produceret i Kina. København og Roskilde har gode erfaringer, og kinesernes satsning på kratige batterier, der kan holde en elbus kørende længe uden at skulle lade op, kan gøre de kinesiske busser interessante i det kommende udbud på Bornholm.

 

BAT købte ind i Japan, da de første bornholmske elbusser var i udbud sidste år. Firmaet Busimport vandt udbuddet med tyrkisk-producerede busser af det japanske mærke Isuzu.

Hvor BAT's første udbud handlede om to el-bybusser til Rønne på hver otte meter og yderligere to busser på hver 12 meter til de regionale ruter ude på Bornholm, handler dette års udbud af 10 elbusser mere udelukkende om regionalruterne.

Det betyder, at busserne skal være længere på vejene mellem to opladninger, end el-bybusserne behøver at være i Rønne, hvor de efter planen får faciliteter til at lade op.

Det kan få blikket til at falde på Kina næste gang. At Bornholms 10 næste elbusser skal kunne køre mange kilometer ad gangen, kan blive en fordel for de kinesisk-producerede elbusser, der allerede kører på ruter i blandt andet København og Roskilde.

Netop Roskilde blev for fire år siden landets første kommune til at indføre elbusser. Til Roskilde valgte busoperatøren Movia busser fra kinesiske Yutong, blandt andet fordi man her satser på meget kraftige batterier, der kan holde en elbus kørende længere, end de europæiske mærker typisk er i stand til.

– Jeg kendte ikke selv til kinesiske producenter af motorkøretøjer, så det er klart, at vi spurgte ind til kvaliteten. Men det var klart det bedste produkt på det tidspunkt, sagde Karim Friis Arfaoui (S), daværende formand for Roskilde Kommunes teknik- og miljøudvalg, for to år siden til Altinget.

Fra sit produktionsanlæg i den kinesiske Henan-provins kan Yutong levere 400 busser – om dagen, vel at mærke. Omkring 99 procent af alle verdens elbusser kører på ruter i Kina.

Mange så mod Roskilde

Yutong-busserne er blevet en stor succes i Roskilde. Busserne har været i drift 99,99 procent af den planlagte tid, og rækkevidden har været op til 50 kilometer længere pr. opladning end ventet.

Det rygtedes hurtigt i det kommunale bus-landskab. Her var mange øjne rettet mod Roskilde, fordi kommunen var først med elektriske busser i Danmark.

– Det har betydet, at rigtig mange andre kommuner har fået øjnene op for det her alternativ. Vi har haft besøg af flere delegationer og kan se, at adskillige kommuner nu vælger at følge trop, fortalte Karim Friis Arfaoui efter et års erfaring med de kinesiske busser.

Også København så mod Kina, da hovedstaden tog første skridt mod målet om, at alle dieselbusser skal være skiftet ud med elbusser i 2025.

Skiftet foregår med én buslinje ad gangen, for det krævede indkøb af 35 elbusser, da bare den københavnske linje 18 fik elbusser som den første. Igen blev leverandøren kinesisk, men til forskel fra Roskilde blev de leveret af BYD, verdens største fabrikant af elbusser, der sidder på cirka en femtedel af det europæiske marked.

Sidste år kom 308 nyproducerede elbusser til Danmark. Over halvdelen af dem, nemlig 178, var kinesisk producerede. Det viser en opgørelse, som det svenske nichemedie Bussmagasinet gik ud med i november. De 308 nye elbusser udgjorde samtidig tre fjerdedele af alle nye busser, der blev købt ind i Danmark sidste år.

Hvis også Bornholm ender med at kigge mod Kina, vil natur-, miljø- og planudvalgets forperson Helle Munk Ravnborg (EL) ikke i sig selv have nogen problemer med det.

– Rigtig mange af de ting, som både kommunen og andre kommuner og rigtig mange andre køber, er fra Kina. Telefoner og computere er fra Kina. Så det er vel ikke anderledes med elbusser, siger hun.

– Jeg vil først have det skidt med det, hvis menneskerettigheder eller miljøregler ikke er blevet overholdt under produktionen. For det står skrevet ind i kommunens indkøbspolitik, siger Helle Munk Ravnborg.