Bornholm har søgt flest penge i statens pulje til elbusser

Bornholm har søgt flest penge i statens pulje til elbusser
Var det noget, Bornholm? Denne ret nye model fra den kinesiske producent Yutong kan rumme op til 70 passagerer, hvor BAT's ofte halvtomme busser i dag kan rumme 90. Pressefoto: Yutong
TRAFIK | Lørdag 14. januar 2023 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
TRAFIK | Lørdag 14. januar 2023 • 05:30

Ved at bede om 17 millioner kroner har BAT søgt om lige godt en tredjedel af de 50 millioner, som staten har i sin støttepulje til køb af elbusser. Ni projekter konkurrerer – og de har tilsammen søgt om flere penge, end puljen indeholder.

 

Ingen over og ingen ved siden af BAT. I hvert fald ikke når det kommer til at søge om store beløb i statens cigarkasse til indkøb af elbusser, den såkaldte grønne buspulje.

17 millioner kroner har BAT søgt i tilskud fra staten. Til de første 10 elbusser ud af de planlagte 20, der i september blev en hjørnesten i årets kommunebudget og spillede en rolle i, at borgmester Jacob Trøst (K) ikke blev en del af det forlig om budgettet, som Enhedslisten indgik med Venstre og Socialdemokratiet.

Kort efter forliget søgte BAT i oktober de 17 millioner kroner i statens grønne buspulje. Med det beløb blev BAT den klare topscorer blandt de i alt ni aktører, der søgte penge fra puljen. Det næststørste ønske kommer fra Region Hovedstaden, der ved at søge om 8,5 millioner kroner til at indsætte elbusser på de københavnske ruter 15S og 150S kun beder om præcis det halve af det beløb, som BAT har søgt hos staten.

Svaret er forsinket

BAT’s konkurrenter til pengene fra buspuljen er Region Hovedstaden, der samlet søger om 21,1 millioner kroner til fire forskellige el-busprojekter. Og trafikselskabet Movia, der har søgt om tilsammen 10,7 millioner kroner til tre projekter. Endelig er det Region Nordjylland, der har bedt om 6,7 millioner kroner til et enkelt projekt.

Tilsammen har BAT, Movia og de to regioner søgt om flere penge, end der er til rådighed i den grønne buspulje. Puljen er på 50 millioner kroner, men de fire aktører har tilsammen bedt om 55,5 millioner.

BAT venter stadig på svar fra Trafikstyrelsen, oplyser centerchef Bjarne Freund-Poulsen fra regionskommunens Center for Ejendomme og Drift. Han fører for tiden ordet om elbusserne, fordi BAT netop nu er i gang med at rekruttere sin næste trafikchef.

Efter planen skulle det allerede nu være afgjort, om BAT og de andre ansøgere får penge fra puljen – og i så fald om de får det fulde beløb, som de har søgt om.

"Ansøgerne vil få besked om tilsagn og afslag i løbet af efteråret", oplyste Trafikstyrelsen, da man sidste år åbnede for ansøgninger.

Støtte er afgørende

Selvom BAT og de otte andre bejlere til buspuljen altså har søgt om flere penge, end puljen indeholder, er natur-, teknik- og planudvalgets forperson Helle Munk Ravnborg (EL) først og fremmest positivt overrasket.

– Det er positivt, at der ikke er blevet søgt om endnu flere penge, end puljen indeholder. Det kunne jeg faktisk godt have troet, siger hun.

Helle Munk Ravnborg ved ikke med sikkerhed, hvad der vil ske, hvis Trafikstyrelsen løser problemet med de manglende 5,5 millioner kroner i den grønne buspulje ved at give BAT 5,5 millioner kroner mindre, end BAT har søgt om. Eller hvis staten ender med at bevilge endnu mindre end det.

– Det må vi i så fald se på til den tid. Hvis det skulle ske, må vi snakke om det blandt de partier, der har indgået budgetforliget, siger hun.

BAT’s ansøgning efterlader ingen tvivl om, at tilskud fra staten er helt nødvendigt, hvis det skal lykkes at anskaffe de 10 elbusser.

"For at realisere målene er det et afgørende element, at Bornholms Regionskommune opnår tilskud fra puljen til grønne busser og grøn flextrafik", hedder det i BAT’s ansøgning.

"Bornholms Regionskommune er nu klar til at tage det næste store skridt i den grønne omstilling, men er som en af landets mest økonomisk pressede kommuner helt afhængig af tilskud fra puljen", oplyser BAT også til Trafikstyrelsen.

 

 

Nye elbusser

BAT skal i de kommende to år investere i samlet 20 elbusser. Det er en del af dette års kommunebudget.

Budgettet har sat samlet op til 102 millioner kroner af, fordelt med 51 millioner kroner i 2024 og 51 millioner kroner mere året efter.

Det er endnu ikke besluttet, om BAT skal købe eller lease busserne. BAT har søgt statens grønne buspulje om penge til begge dele.

At skifte dieselbusser ud med elbusser vil ifølge BAT spare 66 tons CO2 om året.

BAT venter at kunne sende indkøbet af de første 10 elbusser i udbud i første halvår af 2023.

Næste forår handler om at etablere ladestandere og uddanne chauffører.

Efter planen vil de første 10 elbusser køre på Bornholm i andet halvdel af næste år.

 



En sijllavitta



‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
FÅ ABONNEMENT