Regeringen vil styrke miljøkontrollen med tankskibe ved Skagen Red, der er en af Nordens største ankerpladser og fungerer som porten til og fra Østersøen. Det sker, fordi flere ældre skibe transporterer sanktionsbelagt olie gennem de danske farvande, hvilket medfører en øget risiko og bekymring for blandt andet havmiljøet.
– Vi ved, at der er en del trafik bestående af ældre skibe, der sejler igennem dansk farvand, og de udgør en særlig risiko for vores havmiljø. Derfor strammer vi nu kontrollen med helt grundlæggende miljøregler, så vi kan sætte mere effektivt og konsekvent ind over for tankskibe og den russiske skyggeflåde, siger miljøminister Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.
På finanslovsforslaget for 2026 har regeringen prioriteret midler til Søfartsstyrelsen, som i samarbejde med Miljøstyrelsen skal gennemføre flere miljøtilsyn for at sikre, at skibene lever op til regler om blandt andet håndtering af affald, ophugningscertifikater, ballastvand, udledning af scrubbervand og krav til brændstof.
Sideløbende med at flere skibsinspektører går om bord på opankrede skibe, igangsættes der målinger med den såkaldte sniffer på Storebæltsbroen, der måler indholdet af svovl i skibsbrændstoffet og giver en indikation på, om skibene overholder svovlgrænseværdien.