Kaptajnen bestemmer
De to mislykkede ture har rejst spørgsmålet, hvorvidt man burde have aflyst turen til Køge, når man alt andet lige godt var klar over, at den forhøjede vandstand og uvejret skabte store problemer.
Med tanke på udfordringerne i Sassnitz, skulle man så have været forudseende og afblæst turen til Køge?
– Det er kaptajnen, der beslutter det, og det gjorde han på baggrund af, at der havde været et anløb dagen før, hvor der også havde været meget høj vandstand. Der sker jo så det, at de her autofortøjninger i Køge holder op med at virke, og det gør så, at de er nødt til at afbryde deres forsøg på at lægge til. Det er selvfølgelig ærgerligt, siger Jesper Maack, da Tidende snakker med ham lørdag.
– Kaptajnen vil jo i bund og grund bare gerne udføre den opgave, som Hammershus skal udføre, nemlig at få folk og fragt frem og tilbage. Alternativet havde været at aflyse i god tid, men der vurderede kaptajnen, at det virkede som om, at det anløb, han havde lavet dagen før, kunne han lave igen, forklarer Jesper Maack.