Leif Olsen: Derfor stiller jeg op

Leif Olsen: Derfor stiller jeg op
Leif Olsen har tidligere været byrådsmedlem for SF. Arkivfoto: Anette Vestergaard
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 24. september 2025 • 15:00
Leif Olsen
Debatredaktør
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 24. september 2025 • 15:00

Der er store forskelle på, hvem "ældre" er!

For den 5-årige er alle over 20 ’ældre’, for teenageren er det alle over 30, for den 60-årige er det alle over 80.

Ifølge lovgivningen er det nemt – det er alle over 60 år, fordi de har stemmeret ved valget til Ældrerådet. Den ældste borger i Danmark er 111 år – så ’ældre’ spænder altså over 51 år = 2 generationer.

Derfor er vi forskellige! Nogle er aktive på arbejdsmarkedet, nogle er sygdomsramte og bor på et plejehjem. Nogle er aktive i fritiden og har et varieret socialt liv, nogle lider under ensomhed. Og så er der alle dem midt i mellem.

Det eneste, der er sikkert, er, at man ikke kan sætte os i bås!

Udfordringen

Det er så også Ældrerådets udfordring. Man skal arbejde for mange forskellige interesser og med mange problemer.

Det kan være kollektiv trafik, decentral service, hjemmeplejen, kulturelle tilbud, genoptræning, seniorordning, snerydning – og en masse ting, som jeg ikke lige har tænkt på nu.

Udfordringen er at varetage alle disse interesser på bedst mulig måde.

Derfor stiller jeg op

Fra min tid i kommunalbestyrelsen ved jeg, at Ældrerådet er vigtigt.

Der er ting, som du ikke tænker på som politiker, og som embedsværket måske ikke indtænker. Her er Ældrerådets opgave – at lytte til folk og at prøve at overtale politikerne.

Det kræver åbenhed til at lytte, stædighed til at forfølge og viden til at vurdere, hvad er sandt og falsk.

Disse egenskaber mener jeg at besidde.

Politisk, ikke partipolitisk

Ældrerådet er en politisk organisation, der skal arbejde med politikerne og embedsværket, men det er ikke – og må ikke blive – partipolitisk.

Ældrerådet skal arbejde for alle – fra den 60-årige til den 111-årige. Samtidigt kan man så også gøre Bornholm (endnu) bedre – også for de yngre.

Derfor stiller jeg op!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT