Læs journal grundigt
Når det gælder borgernes oplevelse af den hjælp, de modtager, er billedet en anelse broget. Langt de fleste svarer, at de får den hjælp, de har krav på, at den kommer til den rette tid, at den gør det nemmere for dem at klare hverdagen, og at de er tilfredse. Alligevel bemærker ledelsen i den kommunale hjemmepleje, at der på nogle områder er behov for ledelsesmæssig bevågenhed, og den ser en udfordring i forhold til, om borgerne modtager den aftalte hjælp, uanset hvem fra hjemmeplejen der kommer.
Spørgsmålet "Oplever du, at du får den aftalte hjælp, uanset hvem der kommer?" er da også det, hvor den laveste andel af de adspurgte borgere svarer "Ja, helt". Når det gælder praktisk hjælp er det 66 procent, der svarer sådan, mens det for personlig pleje er 73 procent. Sammenlignet med 2021 er der tale om fald fra henholdsvis 89 og 95 procent. I forhold til praktisk hjælp er der ingen, der svarer "Nej, ikke", mens det for personlig pleje er fem procent. Resten svarer "Ja, delvist".
Af redegørelsen fremgår det, at tilsynet er tilfreds med, at det ikke er en særlig stor andel af borgerne, som oplever ikke at få den aftalte hjælp, uanset hvem der kommer. Det opfordrer dog til, at man som ansat i hjemmeplejen skal orientere sig grundigere i borgerens journal, hvis man ikke plejer at yde hjælp til vedkommende.