Færre oplever at få den aftalte hjælp af hjemmeplejen

Færre oplever at få den aftalte hjælp af hjemmeplejen
Kommunens seneste tilsyn viser, at hjemmeplejen leverer, hvad den skal. På nogle områder oplever borgerne dog, at det ikke går, som det skal, eller som de ønsker. Arkivfoto
NYHED | ABONNENT | 1. MAJ 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
1. MAJ 2023 • 15:30

Generelt er der tilfredshed med den hjælp, den kommunale hjemmepleje leverer, men på nogle områder går det den forkerte vej, viser spørgeundersøgelse.

Hvert år gennemfører regionskommunen et tilsyn med hjemmeplejen. Det skal vise, om kommunen leverer den hjælp, borgerne er visiteret til. Samtidig er det en tilfredshedsmåling. Resultatet af det seneste tilsyn er samlet i en redegørelse, der viser, at færre oplever, de får den hjælp, de er bevilget. Det samme gør sig gældende for oplevelsen af at få den aftalte hjælp, uanset hvilken medarbejder der kommer.

Tilsynet er gennemført blandt fem procent af de borgere, som får enten personlig pleje eller praktisk hjælp. I 2022 var det 60 borgere, og undersøgelsen bygger på 59 svar, da en af de udtrukne borgere ikke ønskede at besvare spørgsmålene, da vedkommende fik besøg.

I forhold til den formelle del konkluderer tilsynet, at de kommunale opgaver løses i overensstemmelse med lovgivningen og med de beslutninger, kommunalbestyrelsen har vedtaget, og at borgerne modtager den rette hjælp. Tilsynet konkluderer også, at der generelt bliver leveret god pleje og omsorg.

Læs journal grundigt

Når det gælder borgernes oplevelse af den hjælp, de modtager, er billedet en anelse broget. Langt de fleste svarer, at de får den hjælp, de har krav på, at den kommer til den rette tid, at den gør det nemmere for dem at klare hverdagen, og at de er tilfredse. Alligevel bemærker ledelsen i den kommunale hjemmepleje, at der på nogle områder er behov for ledelsesmæssig bevågenhed, og den ser en udfordring i forhold til, om borgerne modtager den aftalte hjælp, uanset hvem fra hjemmeplejen der kommer.

Spørgsmålet "Oplever du, at du får den aftalte hjælp, uanset hvem der kommer?" er da også det, hvor den laveste andel af de adspurgte borgere svarer "Ja, helt". Når det gælder praktisk hjælp er det 66 procent, der svarer sådan, mens det for personlig pleje er 73 procent. Sammenlignet med 2021 er der tale om fald fra henholdsvis 89 og 95 procent. I forhold til praktisk hjælp er der ingen, der svarer "Nej, ikke", mens det for personlig pleje er fem procent. Resten svarer "Ja, delvist".

Af redegørelsen fremgår det, at tilsynet er tilfreds med, at det ikke er en særlig stor andel af borgerne, som oplever ikke at få den aftalte hjælp, uanset hvem der kommer. Det opfordrer dog til, at man som ansat i hjemmeplejen skal orientere sig grundigere i borgerens journal, hvis man ikke plejer at yde hjælp til vedkommende.

Størst utilfredshed

På to spørgsmål er der mere end 10 procent af de 59 medvirkende borgere, som svarer "Nej, ikke". 16 procent svarer, at de ikke oplever, at den praktiske hjælp kommer til den aftalte tid, og 12 procent er ikke tilfredse med antallet af medarbejdere, der kommer for at yde personlig pleje.

I forhold til om hjælpen kommer til den rette tid skriver tilsynet, at der bør være opmærksomhed på, at der de seneste tre år er en stigende andel af borgere, som oplever, at den praktiske hjælp ikke kommer til tiden. Det er på det område, hjemmeplejens ledelse mener, der er et behov for ledelsesmæssig bevågenhed.

Generelt er der en stigende tilfredshed i forhold til, om hjælpen kommer til den aftale tid, og det finder tilsynet positivt.

Når det gælder antallet af medarbejdere hæfter ledelsen sig ved, at der på et år et sket en stigning fra fem til 12 procent i andelen af borgere, der ikke er tilfredse med antallet af medarbejdere, som kommer i hjemmet for at yde personlig pleje.

Tilsynet har den opfattelse, at der stadig kan arbejdes på at bringe antallet af helt tilfredse borgere i den kommunale hjemmepleje højere op, også selvom der er store forskelle på, hvor mange besøg man får om dagen eller ugen og antallet af medarbejdere, der kommer.

Det spørger tilsynet om

Borgerne er stillet de samme seks spørgsmål:
• Kommer hjælpen til den aftalte tid
• Får du den hjælp, du er bevilget
• Oplever du, at få den aftalte hjælp, uanset hvem der kommer
• Medvirker hjælpen til, at ud i højere grad kan klare dig selv i hverdagen
• Med tanke på hvor ofte du får hjælp i løbet af døgnet, er du så tilfreds med antallet af medarbejdere, der kommer i dit hjem
• Er du tilfreds med den leverede hjælp