"Formålet er, at man kan vælge at gøre det usynlige synligt i de situationer, hvor der kan være brug for det, og det er svært eller umuligt at forklare sig. Solsikken viser personale og medpassagerer, at man kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele men fungerer som et signal til chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, at personen kan have behov for ekstra hensyn."
Det fremgår, at BAT vil træne deres medarbejderne gennem Solsikkeprogrammet, så de ved, hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikken betyder, og hvordan man bedst møder en person, der har valgt at gøre det usynlige synligt ved at bære Solsikken.
– Vi ønsker at skabe en god og tilgængelig rejseoplevelse for alle, også personer med usynlige handicap. Vi håber med vores indtræden i Solsikkeprogrammet at bidrage til at skabe forståelse passagererne imellem og mellem passagerer og vores medarbejdere, så vi nedbryder nogle af de barrierer, der kan stå i vejen for at tage den kollektive trafik, når man lever med udfordringer, der ikke kan ses, udtaler Bjarne Sjelle Freund-Poulsen, Trafikchef hos BAT.