Udvalg: Dårlig idé at fjerne p-pladser fra Rønne Havn

Udvalg: Dårlig idé at fjerne p-pladser fra Rønne Havn
For at skaffe plads til flere ventende biler ved hurtigfærgen er der planer om at omlægge Vesthavnsvej. Det vil som udgangspunkt sløjfe betalingsparkeringen og parkeringspladserne bag Bornholms Velkomstcenter, men kommunen bør arbejde for en løsning, der ikke begrænser rejsendes muligheder for at parkere, mener natur-, miljø- og planudvalget. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 3. NOV 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
3. NOV 2022 • 15:30

Der skal helst være lige så gode muligheder for at efterlade bilen i nærheden af færgerne, når opmarcharealerne på Rønne Havn bliver større. Det mener natur-, miljø- og planudvalget.


I et års tid har regionskommunen, Molslinjen, Rønne Havn og staten arbejdet på at finde plads til flere ventende biler ved hurtigfærgens færgeleje, da det vil gøre det nemmere at udnytte Express 5's ekstra kapacitet optimalt. Parterne er blevet enige om en løsning, og staten har givet et tilskud på 25 millioner kroner, men kabalen er stadig ikke gået helt op. Det viser referatet fra det seneste møde i natur-, miljø- og planudvalget.

Det rådgivende ingeniørfirma Viatrafik har udarbejdet en skitse for den løsning, der er enighed om, og som blandt andet omfatter en omlægning af Vesthavnsvej. Af den fremgår det blandt andet, at løsningen vil give plads til cirka 150 flere personbilenheder i opmarcharealet. Skitsen viser også, at løsningen fjerner 68 parkeringspladser i området uden for opmarchområdet, heraf 28 betalingspladser. Det er ikke en god idé, mener natur-, miljø- og planudvalget.

Da udvalget behandlede sagen på sit møde i denne uge, fulgte det som udgangspunkt indstillingen om at give en anlægsbevilling og afsætte et rådighedsbeløb på 2,4 millioner kroner til projektering og intern projektledelse. Dog havde politikerne en tilføjelse i form af et ønske til den kommunale administration.

Administrationen bør ifølge udvalget tilstræbe at finde en løsning, der betyder, at parkeringsmulighederne for rejsende til Ystad og Køge, der vælger at efterlade bil ved Rønne Havn, ikke forringes, hverken i antal eller i afstand til færgeterminal.

Forhandlinger om tankstation

Løsningen med en omlægning af Vesthavnsvej er blandt andet valgt, fordi den giver Molslinjen optimal mulighed for at indrette opmarcharealet, respekterer afstanden til Bornholms Velkomstcenters facade, skaber mulighed for at etablere en velkomstplads, gør det muligt for Rønne Havns mobile kran at benytte Vesthavnsvej samt bevarer BHS Logistics primære udkørsel til Bådhavnsvej.

Kommunen forventer, at den politiske proces, projekteringen, udbud og anlægsarbejde kan være færdigt i tid til påsken 2024. Det er et års tid efter indsættelsen af Express 5, og ifølge Molslinjen kan man i den mellemliggende periode være nødsaget til ikke at udnytte den nye hurtigfærges fulde kapacitet for at undgå kødannelser og ophobning i de nuværende opmarcharealer.

Den valgte løsning betyder også, at Q8-tankstationen skal væk, og at området reetableres, inden omlægningen af Vesthavnsvej begynder. Der er forhandlinger i gang mellem Rønne Havn og Q8, fremgår det af natur-, miljø- og planudvalgets mødereferat.

 

Om personbilenheder

Personbilenheder er Molslinjens betegnelse, som bruges til at omregne forskellige køretøjstyper til personbilsenheder. En personbil sættes til 1,0 personbilsenheder, mens for eksempel en autocamper sættes til 3,5 og en bus til 7,0 personbilsenheder.

 

Anlægsoverslag

Forundersøgelser og opmåling – 1.505.000 kroner

Projektering – 1.595.000 kroner

Intern projektledelse – 800.000 kroner

Entreprenørudgifter – 17.725.000 kroner

Reetablering af areal foran Bornholms Velkomstcenter – 1.550.000 kroner

Øvrige udgifter – 1.825.000 kroner

I alt – 25.000.000 kroner

 

Tilskud fra Transportministeriet – 25.000.000 kroner