I et års tid har regionskommunen, Molslinjen, Rønne Havn og staten arbejdet på at finde plads til flere ventende biler ved hurtigfærgens færgeleje, da det vil gøre det nemmere at udnytte Express 5's ekstra kapacitet optimalt. Parterne er blevet enige om en løsning, og staten har givet et tilskud på 25 millioner kroner, men kabalen er stadig ikke gået helt op. Det viser referatet fra det seneste møde i natur-, miljø- og planudvalget.
Det rådgivende ingeniørfirma Viatrafik har udarbejdet en skitse for den løsning, der er enighed om, og som blandt andet omfatter en omlægning af Vesthavnsvej. Af den fremgår det blandt andet, at løsningen vil give plads til cirka 150 flere personbilenheder i opmarcharealet. Skitsen viser også, at løsningen fjerner 68 parkeringspladser i området uden for opmarchområdet, heraf 28 betalingspladser. Det er ikke en god idé, mener natur-, miljø- og planudvalget.
Da udvalget behandlede sagen på sit møde i denne uge, fulgte det som udgangspunkt indstillingen om at give en anlægsbevilling og afsætte et rådighedsbeløb på 2,4 millioner kroner til projektering og intern projektledelse. Dog havde politikerne en tilføjelse i form af et ønske til den kommunale administration.