I spareforslaget ligger en oversigt over, hvor mange aftaler, de fire decentrale borgerservicer har haft i de seneste ni måneder. I Hasle har der været fire aftaler, mens der i Allinge har været 10. Borgerservice i Aakirkeby har haft 33 aftaler. I Nexø har der fra august sidste år til og med april været 2.470 aftaler. Borgerservice i Nexø står således for 98 procent af de decentrale aftaler.
Spareforslaget ligger under erhvervs-, bolig og beskæftigelsesudvalget, som i alt skal spare omkring tre millioner kroner i 2023 og godt fire millioner kroner i årene efter. En lukning af borgerservice udenfor Rønne giver en årlig besparelse på 200.000 kroner. Såfremt borgerservice i Nexø bibeholdes, kan kommunen spare 60.000 kroner om året ved at lukke dem i Aakirkeby, Allinge og Hasle.
Borgernes adgang begrænses
Et andet spareforslag handler om kommunens telefoniske åbningstid, som aktuelt er 32 timer om ugen. Den foreslår administrationen at begrænse til 23 timer. Der skal i givet fald spares en time om dagen og tre timer om torsdagen. Det vil ifølge forslaget give en besparelse på 120.000 kroner om året.
Kommunens telefonomstilling betjener opkald til kommunens hovedtelefonnummer og alle øvrige opkald, der omdirigeres til telefonomstilling, for eksempel hvis en medarbejder sidder i møde eller er optaget af andet opkald. Meget få steder i kommunens organisation er der reelt åbent for sagsbehandling og adgang til fagpersoner efter klokken 14, så forslaget går ud på at lukke telefonen klokken 14 mandag til torsdag og klokken 12 fredag, fremgår det af spareforslaget.