Helt utraditionelt fremlagde Trøst ikke noget borgmesterforslag til forhandlingerne, men de konservative fremlagde et forslag. Hermed skabtes den første usikkerhed og snubletråd – for hvad skulle de øvrige partier – inklusive konstitueringspartnerne – egentligt forholde sig til?
Reelt vil det sige, at øvrige partier ikke havde nogen seriøs mulighed for at forberede sig – hvilke ting skulle de stå fast på, og hvilke ting kunne de acceptere kompromisser på? Fronterne har derfor været trukket hårdt op på forhånd, hvilket aldrig er et godt udgangspunkt – og set fra borgmesterens synspunkt gik det da også helt galt!
Hvorfor borgmesteren valgte denne tilgang til forhandlingerne, kan man kun gætte på. Et realistisk bud kan være, at kommunens ledelse generelt er ret uerfaren – det gælder borgmesteren, men det gælder også Enhedslisten som det største parti samt kommunens direktion, som bestemt er kvalificeret, men ret uerfaren på det niveau.
Der er ingen regler for budgetforhandlinger, og derfor kan borgmesteren ”suspendere” forhandlingerne, hvis han vil. Til gengæld må man sige, at han ved at suspendere forhandlingerne uden at have clearet det med konstitueringen, og udsætte næste aktion til 14. september (næste økonomiudvalgsmøde) var aldeles uholdbart – for ikke at sige naivt.
Efter valget og konstitueringen havde Trøst (med et tennisudtryk) serveretten, men han endte med en dobbeltfejl og et tabt sæt.