"Når vi kommer ind til tiden med mindre last, er det ikke et billede på, at Express 5 ikke kan overholde overfartstiderne. Vi regulerer hastigheden i forhold til ankomsttidspunkt for at overholde sejlplanen, at spare brændstof og dermed CO2 – og fordi vi har fastlagte slots i havnene", fortsatte rederiet i sit brev.
"Når det gælder de nye opmarcharealer, er ønsket om dem drevet af to behov: Plads og tempo. Hele præmissen for udvidelsen er jo, at vi skal laste og losse flere biler på et område, som ikke er dimensioneret til det. Vi har med utallige eksempler og udregninger påvist, at når vi skal vende skibet på 40 minutter, så er pladsen for lille, når vi har fulde laster på Express 1. For kommunen har Viatrafik afprøvet og bekræftet den påstand."
Bornholmslinjen gav også sin forklaring på, hvorfor Express 5 ikke bliver lastet fuldt ud med biler.
"Når vi i dag ikke laster Express 5 helt, så skyldes det, at når vi har flere biler med fra Ystad, så giver det problemer med at få de ekstra biler hurtigt nok ud af opmarchområdet, og da vi samtidig ikke har det nye område, som vil give en mere optimal og hurtigere lastning, så kan vi ikke vende færgen på den ønskede tid", oplyste Bornholmslinjen til Jacob Trøst den 4. december.
"Dette kompliceres jo yderligere, når vi ganske ofte sejler med to færger, som afløser hinanden mod korte mellemrum."