EL's forslag kastet i havnen: Arbejdet med større opmarchområde går videre

EL's forslag kastet i havnen: Arbejdet med større opmarchområde går videre
Express 5's opmarchareal på Rønne Havn er for lille og må derfor udvides, bekræftede et stort flertal torsdag aften i kommunalbestyrelsen. Arkivfoto: Berit Hvassum
POLITIK | Torsdag 21. december 2023 • 18:22
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Torsdag 21. december 2023 • 18:22

Arbejdet med at skabe et større opmarchområde til Express 5 på Rønne Havn går videre efter planen. Kun Enhedslisten stemte torsdag aften i kommunalbestyrelsen for at sætte arbejdet i bero for at undersøge, om der over hovedet er behov for et større opmarchområde.

I juli måned, midt i højsæsonen, var bildækket på Express 5 kun 85 procent fyldt på de afgange, som Bornholmslinjen meldte udsolgt. Det gjaldt også afgangene fra Ystad, hvor opmarcharealet på havnen ellers er større.

Er der så brug for et større opmarchområde på Rønne Havn? Og skyldes de kun 85 procent fyldte udsolgte færger, at Express 5 har svært ved at holde tiden, hvis færgen sejler fuldt lastet med biler – mere end det skyldes, at opmarchområdet i Rønne er for lille?

Sådan spurgte Enhedslisten i sit medlemsforslag, der mundede ud i, at partiet ville have borgmester Jacob Trøst (K) til at afklare tvivlen sammen med rederiet og Transportministeriet. Og at arbejdet med at udvide opmarcharealet i mellemtiden skulle sættes på pause.

– Vi undrer os over, at man ikke sejler fuldt lastet med biler. Og vi synes, at vi må afklare den tvivl, der er opstået. Vi vil stå meget dårligt, hvis man udvider det her område og vejene omkring det for så måske senere at finde ud af, at det ikke var nødvendigt, sagde Morten Riis (EL).

Det kom Enhedslisten bare ikke særlig langt med.

– Vi mener, at vi har truffet beslutningen om et større opmarchområde på et oplyst grundlag. Vi mener ikke, at der er kommet nye oplysninger frem i forhold til den beslutning, svarede borgmester Jacob Trøst (K).

Ud over borgmesteren og viceborgmesteren var Helle Munk Ravnborg (EL) og Heidi Burgedahl (løsgænger) de eneste, der ønskede ordet. Da det stod klart, blev Enhedslistens forslag nedstemt af alle de 15 andre medlemmer, der var til stede.

I tiden fra Enhedslisten stillede sit forslag til torsdagens møde havde Jacob Trøst hørt, hvad Bornholmslinjen havde at sige om sagen. Det svar modtog borgmesteren den 4. december.

"Teorierne om færgernes manglende evne til at klare overfartstiderne har været et populært emne i en ganske særlig og ganske lille kreds", skrev Bornholmslinjen til borgmesteren.

"Når vi kommer ind til tiden med mindre last, er det ikke et billede på, at Express 5 ikke kan overholde overfartstiderne. Vi regulerer hastigheden i forhold til ankomsttidspunkt for at overholde sejlplanen, at spare brændstof og dermed CO2 – og fordi vi har fastlagte slots i havnene", fortsatte rederiet i sit brev.

"Når det gælder de nye opmarcharealer, er ønsket om dem drevet af to behov: Plads og tempo. Hele præmissen for udvidelsen er jo, at vi skal laste og losse flere biler på et område, som ikke er dimensioneret til det. Vi har med utallige eksempler og udregninger påvist, at når vi skal vende skibet på 40 minutter, så er pladsen for lille, når vi har fulde laster på Express 1. For kommunen har Viatrafik afprøvet og bekræftet den påstand."

Bornholmslinjen gav også sin forklaring på, hvorfor Express 5 ikke bliver lastet fuldt ud med biler.

"Når vi i dag ikke laster Express 5 helt, så skyldes det, at når vi har flere biler med fra Ystad, så giver det problemer med at få de ekstra biler hurtigt nok ud af opmarchområdet, og da vi samtidig ikke har det nye område, som vil give en mere optimal og hurtigere lastning, så kan vi ikke vende færgen på den ønskede tid", oplyste Bornholmslinjen til Jacob Trøst den 4. december.

"Dette kompliceres jo yderligere, når vi ganske ofte sejler med to færger, som afløser hinanden mod korte mellemrum."

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT