Efter flere år med ulovlig opkrævning: Nye regler for kørsel i botilbud

Efter flere år med ulovlig opkrævning: Nye regler for kørsel i botilbud
I januar kom det frem, at regionskommunen i fire år havde opkrævet ulovlige kørselspenge fra beboere på botilbud som Gartnerparken i Rønne. På baggrund af den sag er der udarbejdet nye retningslinjer for kørslen. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 13. NOV 2022 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
13. NOV 2022 • 05:30

En sag om ulovlig opkrævning af kørselspenge har fået kommunen til at udarbejde nye retningslinjer for kørsel på botilbud. Handicaprådet anbefaler dem.


Først på året kom det frem, at regionskommunen i fire år havde brudt loven ved at opkræve kørselspenge fra beboere på bosteder. Beboerne skulle have pengene tilbage, og kommunen lovede bod og bedring. På den baggrund er der blevet udarbejdet nye retningslinjer for, hvornår beboerne køres i botilbuddenes egne køretøjer, og hvornår andre former for kørsel anvendes. Handicaprådet har kigget på retningslinjerne og anbefaler dem.

Udgangspunktet i de nye retningslinjer er, at botilbuddene først skal afsøge mulighederne for brug af anden kørsel end botilbuddets egne køretøjer. Derudover skal de kigge på, om formålet med kørslen kan opnås ved besøg i tilbuddet, for eksempel at en fysioterapeut behandler en beboer i tilbuddet i stedet for i egen klinik.

Hvis det ikke er muligt at imødekomme beboerens behov på anden måde, tilbydes vedkommende kørsel i botilbuddets køretøjer, og det må beboeren ikke betale for. Det var det, sagen fra begyndelsen af året handlede om.

Som udgangspunkt kan beboerne ikke bruge botilbuddenes køretøjer til familie- og vennebesøg og dagtilbud. Der henvises de til andre muligheder for kørsel, for eksempel Handy BAT og integreret beboerbefordring.

Behov for egne køretøjer

I forbindelse med udarbejdelsen af retningslinjerne har kommunen også set på, hvilke og hvor mange køretøjer de enkelte botilbud har brug for, hvis de skal kunne imødekomme beboernes akutte og spontane behov for kørsel. Eksempelvis er lægebesøg ofte af mere akut karakter, hvor det kan vise sig svært at komme af sted uden lokale køretøjer. Derudover er det ofte beboernes dagsform der afgør, hvorvidt en aktivitet med kørsel kan gennemføres.

Kørsel med kørselsordninger kræver, at beboeren sidder klar op til en time før afgang, samt at der samles flere beboere op på vejen. Det vil betyde ventetid samt længere transporttid, hvilket for mange beboere vil være til gene, og for nogle vil det være svært foreneligt med deres fysiske og psykiske funktionsnedsættelse. Derfor er der behov for, at botilbuddene har deres egne køretøjer, og Handicaprådet anbefaler, at kommunen følger botilbuddenes vurdering af, hvor mange køretøjer, der er behov for.

Udskiftning af busser og biler

På de syv botilbud er der i alt et anslået behov for ni busser og syv biler, hvilket svarer til det, de har i dag. Af dem er der behov for at udskifte fire busser og tre biler. Det er botilbuddenes egen vurdering, og kommunens Center for Ejendomme og Drift vil hjælpe med at finde ud af, hvilke køretøjer der først står til udskiftning samt fremtidige køb eller leasing af køretøjer.

Botilbuddene udenfor byer har typisk behov for et højere serviceniveau for kørsel. Derudover kan beboernes overordnede funktionsniveau samt størrelsen på botilbuddet påvirke, hvor mange køretøjer der er behov for.

Som udgangspunkt har Center for Psykiatri og Handicap ikke selv midler til indkøb eller leasing af nye køretøjer. Derfor vil centret i de kommende år se på mulighederne i forbindelse med de kommunale overførsler, og hvis der ikke er midler i overførslerne, vil det fremlægge ønsker om flere penge til de fremtidige budgetprocesser.