Mange privat-skilte er ikke lovlige

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 30. juli 2025 • 11:00
Af:
Finn Rowold
Sandkås
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 30. juli 2025 • 11:00

Når jeg går tur med min hund i Sandkås om morgenen, så undrer det mig, at så mange med skilte ønsker at annoncere, at de er private.

Formodentlig er det for at annoncere, at de ikke ønsker besøg på deres grundstykke, for det er vel næppe for at meddele, at de er der privat og ikke officielt. Formålet fremstår noget tydeligere med tekster som "Adgang forbudt" eller helt tydeligt med skilte "Adgang forbudt for uvedkommende".

Her er der ingen tvivl om at man er uønsket, og jeg og hunden kan gå videre med en sørgmodig erkendelse af, at vi er "uvedkommende". Hvis man i stedet havde skrevet at "Adgang for vedkommende" eller "Vedkommende er velkomne", så kunne vi stedet gå opløftede videre.

En alternativ tilgang

Tænk engang, hvis der kom en fremmed ind på ens grund, som man kom i snak med - måske som begyndelse af et bekendtskab og måske ligefrem et venskab. Det er jo ofte et benspænd, der fører til en positiv oplevelse.

Jeg traf for nogle år siden et gammelt ægtepar. De var ved at plukke brombær i yderkanten af min grund, som ikke er markeret med skilte. Som de oplyste, så havde de gjort det i mange år uden, at jeg havde lagt mærke til det.

Resultatet af mødet blev flere møder og mange gode samtaler. Nu går jeg og håber, at de har overlevet endnu en vinter, og at vi snart mødes igen.

Ulovlige skilte

I øvrigt er mange af de skilte, som man møder, ikke lovlige.

I henhold til Naturbeskyttelsesloven er der i vid udstrækning offentlig adgang til at benytte veje og stier i private naturområder, hvilket gør det ulovligt at forhindre adgang eller skræmme folk væk med skilte.

Således har jeg bedt Bornholms Regionskommune om at se nærmere på en privat markering malet på et par sten for enderne af en sti, der går fra kyststien mellem Sandkås og Allinge til Poppelvej i Sandkås - en sti, hvor der har været offentlig adgang så længe, at jeg kan huske, og som jeg og min hund benytter flere gange om ugen året rundt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT