En ny digital platform skal gøre det lettere for en fødevareproducent at lange sine produkter over disken til bornholmske aftagere. En ny datingside, kalder Gourmet Bornholm initiativet, for det handler altså om at gøre det lettere at finde det helt rigtige match.
Det er godt. Lad os få flere bornholmske kartofler og rødbeder ud over rampen. Lad os sikre, at det bliver lettere at leve af at være producent af lokale fødevarer i masser af forskellige afskygninger.
Det styrker fortællingen – den fortælling, som folk jo rent faktisk kommer rejsende langvejsfra for at få. Og så kan det altså styrke et erhverv, som det kunne være rigtig godt at få gjort mere bæredygtigt.
Tænk nu, hvis vi – med en ny fødevarestrategi og en samlet digital platform i baghånden – kunne tage et egentlig kvantespring i vores selvforsyning. Vi har en stærk fødevareproduktion og mulighed for masser af godt landbrug, og hvis de lokale råvarer i langt højere grad kan blive til mad for os, så vil det ikke bare styrke vores økonomi og robusthed, det kan også blive en gave for klimaet og et forbillede på dén front.