Slut med larm fra Øernes Kaj

Slut med larm fra Øernes Kaj
Express 1 sluttet til landstrøm ved Øernes Kaj. Anlægget er et initiativ iværksat og betalt af Molslinjen for blandt andet at gøre færgefarten mere bæredygtig. Arkivfoto: Henrik Nielsen
MILJØ | Tirsdag 17. december 2024 • 05:30
MILJØ | Tirsdag 17. december 2024 • 05:30

Molslinjen vil kunne sætte strøm til både Express 1 og 5, når færgerne ligger i Rønne Havn og ikke er i drift. Det kræver en ombygning af Express 5 samt etablering af et nyt anlæg ved færgeterminalen. Begge ting gennemføres i foråret.

Naboer til Øernes Kaj på Rønne Havn kan glæde sig. På et tidspunkt i løbet af foråret er det nemlig slut med at blive generet af larm og lugt fra Express 5s dieseldrevne generatorer.

Når hurtigfærgen ikke er i drift og ligger ved Øernes Kaj, er den nødt til at have dieselgeneratorerne tændt for at holde skibets systemer i gang. For selvom der allerede er etableret et landstrømsanlæg på kajen, så er det kun hurtigfærgen Express 1, der kan sluttes til og give generatorerne et hvil. Express 5 er nemlig bygget sådan, at den kun kan modtage landstrøm i styrbord/højre side. Men det vil rederiet lave om på.

"Express 5 udstyres med mulighed for at lade med strøm fra bagbord i løbet af foråret. Det er arbejde, som kan laves langs kajen i Rønne," oplyser Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, i en mail til Tidende, hvor han blandt andet også siger:

"Express 5 er forberedt for tilslutning til landstrøm i styrbord side. Sådan er færgen lavet fra værftet, og det er godt, fordi færgerne ligger normalt med styrbords side til kajen, når de ligger i leje 1 (hvor der lastes og losses, red.)."

Naboklager

Det hænder dog, at hurtigfærgen, der blev sat i drift på Rønne-Ystad-ruten i 2023, alligevel ligger stille ved Øernes Kaj. Faktisk kommer det næste år til at ske fast fra mandag eftermiddag til og med onsdag formiddag i lavsæsonen, hvor Express 1 i stedet tager en tørn for at øge driftsstabiliteten. Det har samtidig vist sig, at flere af havnens naboer har klaget over støj- og lugtgener, når Express 5 ligger ved Øernes Kaj.

"Færgernes dieseldrevne generatorer påvirker miljø og klima negativt, når de ligger i havn uden landstrøm," fremgik det i september af dagsordenen til et møde i Trafikkontaktrådet, hvor rådet opfordrede Molslinjen til at gennemføre de nødvendige investeringer for at sikre, at alle færger inklusiv Express 5 kan tilsluttes landstrøm, når de ligger i Rønne Havn.

Molslinjen gjorde i den forbindelse opmærksom på, at rederiet overholder 'støjkrav med videre' til benyttelsen af færgerne i Rønne Havn, og at det ikke er et krav fra myndighederne, at der anvendes landstrøm. Men nu skal der bygges lidt om på Express 5, så den også kan få landstrøm fra bagbord side og dermed slukke generatorerne ved Øernes Kaj.

Nyt anlæg på vej

Den manøvre har man allerede lavet på Express 1, der i dag er højkapacitetsfærge på Rønne-Ystad, oplyser Jesper Maack. Det er sket, efter færgen er blevet en mere fast del af Bornholmslinjens flåde, og i længere tid ad gangen ligger stille ved Øernes Kaj.

"Nu er der så lavet aftale om mere sejlads med Express 1, og det sender Express 5 regelmæssigt over til Øernes Kaj, hvor landstrøm så sidder i den "forkerte side". Det er her de allermest bagkloge har kaldt det en designfejl på Express 5, at den ikke kan modtage landstrøm i bagbord side også," lyder det fra Jesper Maack, der tilføjer:

"Svarer lidt til at køre sin bil på tanken for så at opdage, at dækslet sidder i den side væk fra pistolen - og så kalde det en designfejl på bilen, at den ikke har mulighed for at tanke i begge sider."

Ud over at gøre Express 5 klar til at modtage landstrøm i bagbord side er Molslinjen også i gang med afsluttende drøftelser med Rønne Havn om etablering af et landstrømsanlæg i færgeleje 1. Det er der, hurtigfærgerne bliver lastet og losset med køretøjer og passagerer til daglig. Drøftelserne handler konkret om et tillæg til havneaftalen, og aftalen forventes indgået inden årets udgang, oplyser Jesper Maack.

Et landstrømsanlæg vil medføre, at Express 5 også her vil kunne slukke for dieselgeneratorerne, når færgen ikke er i drift - dog ikke under de 40 minutter lange ophold mellem ankomst og afgang.

Express 1 vil også kunne få landstrøm fra styrbord side, når anlægget i færgeleje 1 er etableret. Rederiet forventer at etablere det nye anlæg i foråret.

Generatorer og landstrøm

I modsætning til de brændstofdrevne generatorer – der for nuværende kører på diesel på Molslinjens færger til og fra Bornholm – støjer og lugter et landstrømanlæg betydeligt mindre. Samtidig tages der hensyn til klima og miljø ved i stedet at benytte landstrøm.

Kilde: Trafikkontaktrådet 17. september 2024

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT