Den manøvre har man allerede lavet på Express 1, der i dag er højkapacitetsfærge på Rønne-Ystad, oplyser Jesper Maack. Det er sket, efter færgen er blevet en mere fast del af Bornholmslinjens flåde, og i længere tid ad gangen ligger stille ved Øernes Kaj.
"Nu er der så lavet aftale om mere sejlads med Express 1, og det sender Express 5 regelmæssigt over til Øernes Kaj, hvor landstrøm så sidder i den "forkerte side". Det er her de allermest bagkloge har kaldt det en designfejl på Express 5, at den ikke kan modtage landstrøm i bagbord side også," lyder det fra Jesper Maack, der tilføjer:
"Svarer lidt til at køre sin bil på tanken for så at opdage, at dækslet sidder i den side væk fra pistolen - og så kalde det en designfejl på bilen, at den ikke har mulighed for at tanke i begge sider."
Ud over at gøre Express 5 klar til at modtage landstrøm i bagbord side er Molslinjen også i gang med afsluttende drøftelser med Rønne Havn om etablering af et landstrømsanlæg i færgeleje 1. Det er der, hurtigfærgerne bliver lastet og losset med køretøjer og passagerer til daglig. Drøftelserne handler konkret om et tillæg til havneaftalen, og aftalen forventes indgået inden årets udgang, oplyser Jesper Maack.
Et landstrømsanlæg vil medføre, at Express 5 også her vil kunne slukke for dieselgeneratorerne, når færgen ikke er i drift - dog ikke under de 40 minutter lange ophold mellem ankomst og afgang.