Det skyldes, at at kablerne fra anlægget skal tilsluttes bagerst til højre på Express 5 i modsætning til Express 1, hvor tilslutningen foregår bagerst til venstre på færgen. Express 5s højre side vender ud mod bassinet, når færgen ligger ved Øernes Kaj, mens Express 1s venstre side vender ind mod kajen, hvor landstrømsanlægget er placeret.
Ifølge Trafikkontaktrådets sekretariat har støj- og lugtgener givet anledning til klager fra naboer, når Express 5 ligger ved Øernes Kaj. Molslinjen gør dog opmærksom på, at rederiet overholder de 'støjkrav med videre', der er til benyttelsen af Rønne Havn. Samtidig oplyser rederiet ifølge sekretariatet, at der er planlagt yderligere investeringer i landstrømstilslutning for både Express 1 og Express 5, så begge færger kan tilsluttes i både højre og venstre side.
"Investeringerne forudsætter dog bestyrelsens godkendelse og kan derfor ikke sættes i værk," fremgår det af dagsordenen til tirsdagens møde.
Behov for grøn omstilling
Trafikkontaktrådets sekretariat havde indstillet til, at rådet skulle adressere spørgsmålet om landstrøm, når færgerne ligger i havn for natten, herunder den manglende landstrømstilkobling af Express 5 ved Øernes Kaj.