Opfordring til Molslinjen: Foretag nødvendige investeringer

Opfordring til Molslinjen: Foretag nødvendige investeringer
Arkivfoto: Henrik Nielsen
MILJØ | Fredag 20. september 2024 • 05:30
MILJØ | Fredag 20. september 2024 • 05:30

Trafikkontaktrådet drøftede tirsdag situationen med manglende landstrømstilslutning til Express 5 i Rønne Havn - blandt andet i de tilfælde, hvor færgen ligger ved Øernes Kaj. Drøftelsen mundede ud i en direkte opfordring til rederiet.

Foretag de nødvendige investeringer der skal til for at slutte færgerne til landstrøm, når de ligger i Rønne Havn - herunder Express 5 ved Øernes Kaj.

Sådan lyder den korte version af Trafikkontaktrådets opfordring til Molslinjen efter et møde tirsdag eftermiddag.

Som situationen er i dag, er det kun ekstrafærgen Express 1, der kan sluttes til landstrøm, når færgen ikke er i drift og ligger ved Øernes Kaj. Express 5 må således holde generatorerne i gang, når færgen er parkeret ved den kaj, som er den, skibene ligger ved, når de ikke er i drift.

Klager fra naboer

Det skyldes, at at kablerne fra anlægget skal tilsluttes bagerst til højre på Express 5 i modsætning til Express 1, hvor tilslutningen foregår bagerst til venstre på færgen. Express 5s højre side vender ud mod bassinet, når færgen ligger ved Øernes Kaj, mens Express 1s venstre side vender ind mod kajen, hvor landstrømsanlægget er placeret.

Ifølge Trafikkontaktrådets sekretariat har støj- og lugtgener givet anledning til klager fra naboer, når Express 5 ligger ved Øernes Kaj. Molslinjen gør dog opmærksom på, at rederiet overholder de 'støjkrav med videre', der er til benyttelsen af Rønne Havn. Samtidig oplyser rederiet ifølge sekretariatet, at der er planlagt yderligere investeringer i landstrømstilslutning for både Express 1 og Express 5, så begge færger kan tilsluttes i både højre og venstre side.

"Investeringerne forudsætter dog bestyrelsens godkendelse og kan derfor ikke sættes i værk," fremgår det af dagsordenen til tirsdagens møde.

Behov for grøn omstilling

Trafikkontaktrådets sekretariat havde indstillet til, at rådet skulle adressere spørgsmålet om landstrøm, når færgerne ligger i havn for natten, herunder den manglende landstrømstilkobling af Express 5 ved Øernes Kaj.

Emnet blev drøftet og mundede ud i en opfordring til rederiet:

"Trafikkontaktrådet opfordrer Molslinjen til at foretage de nødvendige investeringer, der skal til for at tilslutte færgerne til landstrøm, når de ligger i Rønne havn, herunder Express 5 ved Øernes Kaj. Rådet understreger behovet for en grøn omstilling af færgedriften samt hensynet til miljøet og naboerne."

Hvor Express 5 ikke kan sluttes til landstrøm ved Øernes Kaj i dag, er færgen forberedt til at skulle anvende landstrøm om natten i det primære hurtigfærgeleje, hvor køretøjer og passagerer kommer af og på, og hvor færgen normalt er fortøjet. Landstrømsanlægget i dette færgeleje er besluttet og etableringen af det forventes sat i gang i løbet af foråret næste år.

Molslinjen gør, ifølge Trafikkontaktrådets sekretariat, desuden opmærksom på, at det ikke er et krav fra myndighedernes side, at der anvendes landstrøm.

"Landstrømsanlægget til Express 1 ved Øernes Kaj er således et initiativ, der er iværksat og betalt af Molslinjen for blandet andet at gøre færgefarten mere bæredygtig," lyder det fra sekretariatet.

FÅ ABONNEMENT