Så meget dyrere bliver det

Så meget dyrere bliver det
Etablering af de mange affaldsøer har vist sig at blive dyrere end forventet. Arkivfoto: Holger Larsen
MILJØ | 11. MAR • 15:30
MILJØ | 11. MAR • 15:30

Affaldsøerne bliver tre millioner kroner dyrere end forventet. Det skyldes blandt andet, at der skal etableres flere, end man budgetteret med, samt en række udgifter som ikke var indregnet i det første estimat, lyder det. Den ekstra udgift skal dækkes via en forhøjelse af affaldstaksterne.

Det bliver en anelse dyrere for Bofa at etablere affaldsøerne, end man først havde forventet.

Helt præcist tre millioner kroner dyrere, fremgår det af et punkt på natur-, miljø- og planudvalgets dagsorden. Den 30. maj sidste år godkendte kommunalbestyrelsen en anlægsbevilling til affaldsøerne på 10 millioner kroner, men her godt et år senere har udgifterne altså vist sig at være 30 procent højere.

Det skyldes blandt andet, at det i løbet af det forgangne år har vist sig, at der er et behov for at etablere fem affaldsøer mere, end de 87 man i første omgang havde budgetteret med. For hver ekstra plads koster det 115.000 kroner, hvilket vil sige, at det giver en ekstra udgift på 575.000 kroner.

– Det handler primært om offentlige institutioner, som havde brug for nogen. Det er større plejehjem eller skoler, som har så meget affald, at de er kommet på ekstra, forklarer kommunikationsmedarbejder hos Bofa, Brian Johansen.

Hans Rømer Skolen i Aakirkeby er et eksempel på, hvor man har vurderet, at det fungerede bedre, hvis man fik tilknyttet en affaldsø, uddyber Brian Johansen.

Træfældning og midlertidige pladser

Den skarpe læser vil nok hurtigt bemærke, at de fem ekstra affaldsstationer kun udgør cirka en sjettedel af den samlede ekstraudgift, og der er da også andre faktorer, som gør, at man nu søger om en bevilling på tre millioner kroner mere.

Den største post er, at det for hver plads er blevet i gennemsnit 14.000 kroner dyrere at etablere pladsen; i alt 1.288.000 kroner.

– Vores prisestimat var sat en lille smule for lavt. Det er blandt andet prisstigninger, som gør det koster lidt ekstra, siger Brian Johansen.

I sagsfremstillingen lyder det supplerende, at omkostningerne er blevet højere, da man nogle steder for eksempel har skullet fælde træer eller haft arealer, der skulle planeres for at gøre plads til affaldsøerne.

Den sidste større ekstraudgift skyldes arbejdet med de midlertidige placeringer, man har været nødsaget til at etablere. Det skyldes, at Bofa nogle steder har kæmpet og stadig kæmper med at finde den helt rigtige plads. Udgiften hertil var ikke med i de oprindelige beregninger, og når man først har opsat en affaldsø og derefter skal rykke den til din permanente placering, medfører det ekstra udgifter.

Ifølge sagsfremstillingen har Bofa hidtil etableret cirka 25 midlertidige pladser, hvoraf nogle allerede er konverteret til en permanent plads. Det forventes, at der skal laves yderligere cirka 10 midlertidige pladser, og da ekstraudgiften forbundet med en midlertidig plads i gennemsnit er cirka 20.000 kroner, lyder regnestykket: 35 x 20.000 = 700.000 kroner.

De sidste 385.000 kroner, der gør, at ekstraudgiften når knap tre millioner kroner, er uforudsete udgifter, lyder det.

Højere takster

I forbindelse med projektet har Bornholms Regionskommune etablere en byggekredit for at undgå et likviditetstræk på kassebeholdningen hen over anlægsperioden.

Det konverteres senere til et lån, og godkendes den forhøjede anlægsbevilling vil lånet også blive det større. Og da Bofa fungerer efter det såkaldte "hvile i sig selv-princip" og altså ikke skal have enten overskud eller underskud, ender udgiften med at skulle afdrages via en forhøjelse af affaldstaksterne, fremgår det.

"Afhængigt af fremtidige takststrukturer, vil beløbet være mellem 10 og 30 kroner pr. år pr. bolig", lyder det i sagsfremstillingen.

Punktet skal først igennem de forskellige politiske udvalg, før den samlede kommunalbestyrelse skal tage stilling til, om man vil godkende den forhøjede anlægsbevilling.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT