Derfor er det også naturligt, at Fugato i den nye kontrakt pålægges at udskifte bilerne, fortæller Fugato-direktør Kristoffer Nothlev.
– De Euro 4-biler vi har kunne jo sagtens køre videre, men jeg har fuld forståelse for, at det er sådan her. Når det nu er en af årsagerne til, at man har ophævet kontrakten, så kan man jo ikke bare give mig lov til at køre videre.
Det er dog nemmere sagt end gjort at skaffe de mere miljøvenlige køretøjer, hvilket er årsagen til, at Fugato i kontrakten har fået til den 1. marts, hvor fire ud af seks biler skal leve op euronorm v-standarden, og senest den 1. maj skal alle seks køretøjer være erstattet.
– Hvis jeg bestilte nye køretøjer, ville de først være i Danmark om to år, så jeg er nødt til at skulle finde noget brugt, og det ville jeg gerne have en tidsfrist for. Det er også sådan, at den type, som to af bilerne skal være, er der ikke ret mange af. Det er 12-tons biler, og dem kører der ikke særlig mange af rundt om i Danmark. Vi har dem, fordi vi så kan undgå at skulle ud på landruterne med en 18-tons bil, som smadrer det hele, fortæller Kristoffer Nothlev.