Det værste eksempel var det 95 meter lange russiske fragtskib MCL Trader, der gik på grund på Hvideodde Rev den 17. maj 2008. Her sejlede kaptajnen med en promille på 2,38.
Hvis man som bilist har mere end 2,0 i promille i dag, ryger man til sammenligning i den nye kategori for vanvidskørsel.
Anklagefuldmægtig Mads Larsen fra Bornholms Anklagemyndighed fortalte onsdag til Tidende, at kaptajnen på Beaumaiden var tiltalt for tre forhold, som drejede sig om "grov forsømmelse af sine pligter på skibet, og at han havde tilsidesat godt sømandsskab, om spiritussejlads idet blodprøverne viste en promille på 1,55 og at han havde overtrådt vagtbekendtgørelsen ved ikke at sikre, at der var en person på vagt, da han selv forlod broen".
Ole Philipsen, som er formand for Metal Maritime og CO Søfart, kunne fortælle, at man ikke oplever spritsejlads af den her karat særlig ofte. Han understreger, at enhver promille til søs er uanstændig, og ikke hører nogen steder hjemme.