Rønne Havn vinder sag mod tidligere rederi om tocifret millionbeløb

Rønne Havn vinder sag mod tidligere rederi om tocifret millionbeløb
Det er blandt andet kajanlægget, som færgen Villum Clausen anvendte, der har været genstand for den juridiske tvist mellem Rønne Havn og Danske Færger. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 2. DEC 2021 • 14:27
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | RØNNE | ABONNENT
2. DEC 2021 • 14:27

... men landsretten flytter penge væk fra havnen.


I 2018 anlagde Rønne Havn en retssag mod det tidligere rederi Danske Færger, der stod for besejlingen frem til august 2018. Sagen handlede om, hvem der skulle betale for at reetablere de havneanlæg, som skulle bygges om, så de passede til Molslinjens færger.

Ligesom i byrettens afgørelse fra sommeren 2020 er landsretten nået frem til, at Danske Færger skylder Rønne Havn en stor sum penge.

Ifølge Rønne Havns direktør er der tale om "et tocifret millionbeløb".

Landsretsdommen er ikke en komplet stadfæstelse af byrettens, for Danske Færger har fået medhold i, at der skal foretages et fradrag i betalingen vedrørende to anlæg, der stammer fra en aftale indgået i 1999.

– De er kommet frem til, at der er visse dele af de her anlæg, som også bruges af den nuværende operatør, fortæller Thomas Bendtsen til Tidende.

Efter byretsdommen udsendte Rønne Havn en pressemeddelelse med oplysningen om, at sagens samlede domsbeløb oversteg 50 millioner kroner. I kølvandet på landsrettens afgørelse vil Thomas Bendtsen ikke sætte et specifikt beløb på sagens økonomiske størrelse, og hvor mange penge landsrettens vurdering har flyttet fra Rønne Havn til rederiet.

Er du tilfreds med udfaldet?

– Jeg er tilfreds med, at sagen er afsluttet, og at vi har fået rettens ord for, at Danske (Færger, red.) selvfølgelig skal betale deres gæld. Den er ikke så klokkeklar, som den var i byretten, men det er tilfredsstillende for os.

Med dommen er et længere retsopgør med den tidligere færgeoperatør overstået. Sø- og Handelsretten har tidligere på året behandlet en konkurrencesag om Rønne Havns færgetakster. Denne kontrovers er ikke helt overstået endnu, for Molslinjen, der opkøbte Danske Færger, har rejst en ny sag om havneafgifternes størrelse i Rønne Havn.

Det juridiske opgør med rederierne får betydning for Rønne Havns villighed til at indgå aftaler, hvor havnen finansierer anlæg, som andre aktører betaler for brugen af undervejs.

– Forløbet har lært os så meget, at jeg har meget svært ved at se, at Rønne Havn i min tid kommer til at indgå nogen form for finansierings- og brugsaftaler som denne igen, siger Thomas Bendtsen

Danske Færger A/S har ifølge Rønne Havn nu et år til at få reetableringen gennemført.

– Og det ser vi frem til, for det vil dermed sætte et endeligt punktum i sagen, siger havnedirektøren.