– Jeg er tilfreds med, at sagen er afsluttet, og at vi har fået rettens ord for, at Danske (Færger, red.) selvfølgelig skal betale deres gæld. Den er ikke så klokkeklar, som den var i byretten, men det er tilfredsstillende for os.
Med dommen er et længere retsopgør med den tidligere færgeoperatør overstået. Sø- og Handelsretten har tidligere på året behandlet en konkurrencesag om Rønne Havns færgetakster. Denne kontrovers er ikke helt overstået endnu, for Molslinjen, der opkøbte Danske Færger, har rejst en ny sag om havneafgifternes størrelse i Rønne Havn.
Det juridiske opgør med rederierne får betydning for Rønne Havns villighed til at indgå aftaler, hvor havnen finansierer anlæg, som andre aktører betaler for brugen af undervejs.
– Forløbet har lært os så meget, at jeg har meget svært ved at se, at Rønne Havn i min tid kommer til at indgå nogen form for finansierings- og brugsaftaler som denne igen, siger Thomas Bendtsen