– Poul og jeg har følt, at vores bygning for alt i verden ikke måtte tage opmærksomheden fra landskabet og slotsruinen, forklarer arkitekten Christoffer Harlang på egne og kollegaen Poul Schüleins vegne i et nyt bogværk "Ny dansk Arkitektur".
– Når du laver et museum, så må arkitekturen i mine øjne ikke stille sig imellem billedkunsten og beskueren. Og på mange måder kan man sige, at det her hus på tilsvarende måde skulle træde tilbage fra scenen, så det lod beskueren opleve slotsruinen og landskabet.
– Ikke være et støjende Arkitema og Harlang-hus. Det skulle være en diskret platform, en underspillet indramning, der inviterede til at opleve ruinens samtale med landskabet, understreger Harlang overfor bogens forfatter Kristoffer Lindhardt Weiss.
Ti projekter
Sammen med det bornholmske projekt, som Weiss kalder "et hovedværk i dansk arkitektur, som føjer sig til rækken af værker i den danske arkitekturtradition, der insisterer på at sætte en kvalitet i verden, der rækker ud over vores egen tid," omtales ni andre ikoniske bygninger.